Skanska bygger tågdepå åt Kifab

Bild: Kifab

I onsdags tog Landstingsfullmäktige det väntade beslutet om att teckna ett 22,5 år långt hyresavtal med kommunala bolaget Kifab på den nya tågservicedepå som ska byggas vid Kalmar Södra. Med detta som grund startade projektet under fredagen med en beställning till Skanska Sverige som under våren vann upphandlingen.

Skanska kommer att vara totalentreprenör och samordningsansvariga för de övriga entreprenader som kommer att bli aktuell för att färdigställa verkstaden med tillhörande spåranläggning.

– Vi har sedan 2011 haft frekventa förfrågningar från flera olika aktörer inom tågbranschen om möjligheten att hyra in sig i fd Bombardiers fabrik alternativt möjligheten att Kifab skulle kunna bygga en lämplig serviceanläggning. Den väg vi valt är ett långsiktigt sammarbete med Kalmar Länstrafik som idag äger ett 20-tal fordon som skall underhållas och servas. Tillsammans med experter på fordonsunderhåll har vi utformat en verkstad som passar fordonsflottan optimalt men också tar hänsyn till andra moderna tågtyper som kan bli aktuella i framtiden. Med detta som grund går vi nu vidare med upphandling av byggnationen, säger Michael Gelebo, vd för Kifab i ett pressmeddelande.

Tågservicedepån kommer att bli cirka 100 meter lång och innehåller två servicespår. Även ett tredje utvändigt spår kommer att byggas där en tvättanläggning kommer att placeras. Depån kan hantera både dieseldrivna fordon och elektriska fordon. Ett avtal kommer att träffas med Trafikverket om de anpassningar som krävs på Kalmar Södra bangård för att spåransluta verkstaden.