Allt fler bilverkstäder med lagerautomater

Foto: Constructor
Foto: Constructor

Med lagerautomater som paternosterverk och hissautomater, kan bilverkstäder att frilägga stora ytor vilket bland annat ökar utrymmet för serviceteknikerna.
- Paternosterverk kom i mitten på 80-talet och hissautomater mot slutet av 90-talet. Då var lagerautomater enbart till för vanliga lager, men har under de senaste fem åren blivit allt vanligare inom bilverkstäder, berättar Leif Larsson, vd på Constructor.

Constructor arbetar idag med flera välkända bilåterförsäljare med serviceverkstäder, bland andra Hedins Bil. Ett paternosterverk är en tidseffektiv lagerautomat som är anpassad för mindre detaljer. Hyllorna rör sig via en roterande kedja, varpå materialet automatiskt kommer till plockaren. Då lagerautomaten byggs i 8, 10, 12 eller 14 meter höga installationer, friläggs därmed serviceyta för bilmekanikerna.

- Vi har även varit delaktiga i projekt där bilverkstäder inte haft takhöjden för ett paternosterverk, varpå vi höjt taket och likt ett torn byggt in systemet. Alla lagerautomater drivs av en eller flera motorer, och ger samtidigt en säker förvaring som skyddar produkterna från damm och ljus, säger Leif.

Leif berättar att en annan vanlig lagerautomat är hissautomaten. Plockaren står då kvar på samma ställe varpå hissen hämtar en viss hylla, plockaren tar materialet och hissen åker upp med hyllan igen. Systemet skapar således en ergonomisk och säker arbetsmiljö.

- Hissautomaten är väldigt flexibel och kan förvara större detaljer än ett paternosterverk. En annan fördel med lagerautomater är deras styrsystem, där man lätt kan söka på ett artikelnummer eller benämning för att hitta ett verktyg, reservdel eller förbrukningsartikel samt vilken servicetekniker som plockat ut den. Detta underlättar stort vid bland annat revisionsbesök, säger Leif.

Utöver golvbesparing, ger lagerautomater även ökad plockkapacitet, skyddad förvaring samt koppling till ett modernt styrsystem. Med hjälp av ett WMS, Warehouse Management System, hanteras det administrativa lagerhanteringssystemet via en dator.

- Om någon på kontoret säljer en backspegel eller annan reservdel, så skickas en signal från affärssystemet ner till det lageradministrativa systemet. När det är klart kan man skicka iväg ordererkännandet till kund och fakturera i affärssystemet, avslutar Leif.