Det estniska transportbolaget EVR Cargo har börjat rikta blicken mot nya kund- och fraktmarknader sedan företagets godsvolymer minskat för andra månaden i rad under 2015.
– Egentligen skulle vi behöva den länge diskuterade järnvägstunneln från Tallinn till Helsingfors redan nu, även om den mest skulle gynna finländarna, skämtar Janek Ojamäe, försäljningschef på estniska godstransportören AS EVR Cargo, under Münchens Transport & Logistikmässa.
Tunnelprojektet är dock än så länge bara en ren skrivbordsprodukt. En förstudie rekommenderar en ren 60 kilometer lång järnvägstunnel, längre än världens hittills längsta tunnel, medan det avråds ifrån en så lång vägtunnel.
Tonvikten för de minskande transportvolymerna ligger enligt Janek Ojamäe öster om Estland, dit de flesta leveranserna går. Transporterna till och från Ryssland och Ukraina smälter stegvis samman till följd av den ekonomiska instabiliteten i regionen.
Enligt EVR Cargo minskade godsvolymerna i alla segment, med undantag av gödselmedel och kemiska produkter. EVR Cargos godsvolymer minskade med 31 procent i mars 2015 jämfört med samma period förra året.
För drygt ett år sedan skrevs det enligt Janek Ojamäe otaliga analyser och optimistiska prognoser om framtida transportvolymer i de baltiska länderna.
– Idag måste många av dem revideras och vi måste tänka ut nya mål för vår verksamhet, säger Ojamäe.
Enligt estländaren råder det, trots instabilitet och vikande fraktvolymer fortsatt hög säkerhetsnivå och leveranstrygghet på det estniska järnvägsnätet och längs de sträckor som EVR Cargo använder.
Säkerhetsaspekten, som traditionellt är viktig faktor för kunder från västeuropa, skulle kunna fungera som ett fundament för fortsatt framgångsrik logistisk verksamhet.