En ny undersökning från Bring visar att allt fler svenska nätshoppare föredrar att använda mobil och surfplatta för att söka information om varor de planerar att köpa. 2015 uppger över 30 procent att de använder mobil och surfplatta för att ta reda på information. Det är en ökning med hela 136 procent från föregående år.
Samtidigt är det bara ungefär en av fem svenskar som uppger att de faktiskt genomför själva köpet via mobil eller surfplatta.
- I Sverige väljer överraskande många konsumenter datorn när de ska köpa varor. Trots en kraftig ökning på hela 42 procent för mobila enheter jämfört med förra året är andelen fortfarande mycket låg. Det kan ha att göra med att många svenska nätbutiker fortfarande inte fullt ut är anpassade för mobila enheter eller har krångliga betalningslösningar som skapar problem på mindre skärmar. Det är dessutom mer komplicerat att köpa en fysisk vara på mobilen än en tjänst, t.ex. en biljett, säger Johan Holgersson, e-handelsexpert på Bring.
Brings undersökning visar också att nätshopparna använder flera källor och olika enheter när de orienterar sig inför ett köp. Holgersson tror att kampen om nätshopparna blir mobil och menar att nätbutikerna måste tänka på kundens hela resa och vara närvarande på alla kanaler och enheter där kunderna finns.
- Om nätbutiken inte är mobilanpassad ännu är 2015 rätt år för att göra det. Nu räcker det inte längre med att planera mobilanpassning, nu är det handling som gäller. Den 21 april ändrar sökmotorgiganten Google sina algoritmer så att mobilanpassade sidor rankas högre vid sökning. Ändringen kommer att ge mobilanpassade nätbutiker högre synlighet och därmed en klar konkurrensfördel. Nätbutikerna får inte stå kvar på perrongen och se det mobila e-handelståget försvinna iväg, säger Johan Holgersson.