Logistikleverantören Deutsche Post DHL har skickat sitt Disaster Response Team (DRT) till Katmandu, Nepal, efter den massiva jordbävningen i landet.
Det internationella biståndssamfundet förbereder sig nu för att flyga in varor som är av akut behov såsom teknisk utrustning, mat och vatten. DPDHL:s DRT kommer att bistå med logistikstöd för att hantera all inkommande internationell hjälp på flygplatsen i Katmandu för vidare distribution av lokala och internationella organisationer inom landet.
Volontärteamet från Deutsche Post DHL tillhandahåller logistiksupport på Tribhuvan Katmandu internationella flygplats för att bistå med hjälpinsatser efter den förödande jordbävningen.
– Den massiva omfattningen av förstörelsen från jordbävningen i Nepal har handikappat infrastrukturen enormt och skadat vägar och lokala flygplatser, vilket skapar en stor logistisk utmaning för alla hjälpinsatser, säger Frank Appel, global vd Deutsche Post DHL. Det är en kamp mot tiden för att rädda dem som fortfarande är fångade i spillrorna samt dem i brådskande behov av kritisk assistans och bekvämligheter som medicinsk hjälp, mat och vatten. Den plötsliga tillströmningen av förnödenheter på flygplatsen i Katmandu utmanar den lokala kapaciteten att distribuera dessa varor inom en rimlig tid till mottagarna. Detta är det specifika logistikstöd som vårt DHL Disaster Response Team kommer att tillhandahålla på flygplatsen. Vårt team består av välutbildade frivilliga som levererar logistikexpertis för att hjälpa samordna katastrofbistånd på flygplatsen för vidare distribution till offren så snabbt som möjligt.