Trots oron i världsekonomin ökade containerhandeln via Göteborgs Hamn med fyra procent under tredje kvartalet. Upp pekar det också för järnvägstransporter och olja, medan roro-trafiken och bilar fortsätter att minska.
– Eftersom vi hanterar en så stor del av Sveriges utrikeshandel märker vi tydligt och tidigt av svängningar i ekonomin. Att containerhandeln höll i sig så bra under tredje kvartalet var något oväntat med tanke på rådande världskonjunktur, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn.
Totalt skeppades 226 000 containrar under tredje kvartalet, vilket är fyra procent mer än motsvarande period 2011. Tillväxten januari–september är dock något lägre – plus två procent. Vanliga exportvaror i containrar är papper, trävaror, industrikomponenter och stål medan importen består i stort sett av allt vi konsumerar i Sverige.
Varje år anlöper 2 500 tankfartyg Göteborgs Hamn och hälften av Sveriges råoljeimport tas in här. Under tredje kvartalet hanterades 6,1 miljoner ton olja, diesel, etanol, asfalt och andra produkter – upp 30 procent jämfört med 2011 och nytt kvartalsrekord. Uppgången beror främst på ökade volymer i raffinaderierna, och en raffinerad produkt som ökat särskilt mycket är diesel.
För roro-trafik, exempelvis lastbilstrailar, minskade volymerna med fyra procent jämfört med tredje kvartalet förra året. Rorofartygen går till eller från länder inom Europa, och trafiken påverkas negativt av den svaga ekonomiska utvecklingen här. Totalt skeppades 127 000 roro-enheter under perioden.
Bilar minskade mest av alla godsslag. Under perioden skeppades 30 000 bilar via Göteborgs Hamn jämfört med 45 000 tredje kvartalet förra året. Tappet gäller både bilfrakter inom Europa och till andra världsdelar och omfattar såväl import som export. Minskad export av Volvobilar är en del av förklaringen till nedgången.
En mycket positiv utveckling under tredje kvartalet är att järnvägstransporterna till och från hamnen ökade med 10 procent jämfört med motsvarande period förra året. Tågtrafiken till och från Göteborgs Hamn ersätter nu cirka 700 lastbilar varje dag.
– Det finns nu 26 tågpendlar med dagliga avgångar. Den senaste i raden startades i september och går till Stockholm-Årsta, säger Magnus Kårestedt.