Norrmän e-handlar mest i Norden

Foto: Morguefile
Foto: Morguefile

Förra året satte nordiska konsumenter sprätt på 141,3 miljarder kronor på näthandel. Postnords e-handelsexpert Arne Andersson säger att siffrorna skickar en stark signal till handlare om att anamma digitalisering.

-De nordiska konsumenterna har tagit till sig e-handeln som ett bekvämt sätt att handla på, säger Arne Andersson.

Norrmännen är de flitigaste e-handelskonsumenterna i Norden, medan Svenskarna stod för ungefär 40 procent, enligt en rapport från Postnord.

Per capita näthandlade norrmännen för 9 465 kronor förra året, medan svenskarna köpte för 7 680 kronor. De norska konsumenterna är också de som handlar för högst belopp i utländska webbutiker, och gärna från svenska butiker.

Varorna som handlas mest är kläder och skor.

-Böcker och annan media har funnits på marknaden länge, men utbudet på kläder och skor ökar och det är enklare att returnera varor i dag, så fler vågar handla, säger Arne Andersson.

För Postnord är den ökade näthandeln oerhört viktig och Arne Andersson säger att företaget "vill vara ett nav i svensk handel", men är medveten om att konsumenternas krav ökar i takt med köplustan.

-Konsumenterna ställer större krav på utlämningsställen och hemleveranser både dagtid och kvällstid. Men vi står väl rustade.

(TT)