För små och medelstora företag kan det kanske verka avlägset, komplicerat och tidskrävande att etablera sig på den globala marknaden. Ted Söderholm, vd för DHL Express, menar dock att små och medelstora företag skulle tjäna på att ha ett internationellt fokus och att satsa på den globala marknaden.
-Kanske kan det kännas som en utmaning att agera på en global marknad, och visst finns det utmaningar, men jag tror att många skulle kunna fördubbla sina resultaträkningar och kunna anställa flera medarbetare genom att agera med större perspektiv. Där vill vi gärna vara med och hjälpa till, säger Ted Söderholm.
DHL Express ingår i Deutsche Post DHL-koncernen och är en av flera divisioner inom logistikföretaget med en världsomspännande verksamhet. Man förfogar över 250 flygplan i egen regi och lika många flyg med kommersiella uplifts i 220 länder. DHL Express har en lång tradition som logistikpartner och har hjälpt många företag att ta klivet ut i världen och att undvika de fällor och fallgropar som finns.
-Har man en effektiv logistiklösning kan man verka på marknader utan att behöva investera särskilt mycket. Till viss del är DHL Express lite som McDonalds; vi är lika i alla länder runt om i hela världen och man kan känna sig trygg med hur det fungerar, säger Ted Söderholm
Att våga gå utanför säkerhetszonen och vidga vyerna är ofta lönsamt. Även i detta sammanhang, menar Ted Söderholm. Det kan vara en väg till framgång i en alltmer globaliserad värld.
-Man kan prata med DHL Express på sin hemmamarknad och få hjälp med hur det kan se ut i andra änden av kedjan, oavsett om det gäller andra kulturer, språk, tidszoner eller valutor. Vi är en del av en standardiserad värld som är väldigt enkel när man väl kommer underfund med den.
Nå den bästa av två världar
Ted Söderholm menar också att det handlar mycket om att ta en risk att satsa internationellt.
– Med full kontroll hemifrån, men med en logistikpartner som gör det möjligt att nå världen kan man åtnjuta den bästa av två världar genom att komma åt tillväxten utan att nödvändigtvis anställa och öppna flilialer eller säljkontor.
Framtiden ljus på den svenska marknaden
Under de gångna åren har vi investerat mycket i medarbetarutbildning som t.ex kultur- och kompetensbyggande och vi kommer fortsätta att investera i den svenska verksamheten under de kommande åren. Nu har vi nått en nivå där vi investerar för tillväxt, vilket är en tydlig signal om att vi ser ljust på vår egen framtid och på marknaden, avslutar Ted Söderholm.