Exportmarknaden för svenska e-handlare kartlagd

Foto: Infocux
Foto: Infocux

Svensk e-handel är större än någonsin, och enligt en färsk Ipsos-undersökning, genomförd på uppdrag av PayPal, förväntas den bli än större de närmsta två åren*. Många konsumenter från andra länder hittar också till svenska e-handlare; Kina, Ryssland och Storbritannien är de största marknaderna för svensk e-handels export.

 –  Det här visar att det finns goda möjligheter för svenska e-handlare att nå ut i världen med sina erbjudanden. För att lyckas med det tror vi att det bland annat krävs enkla betalningslösningar som erbjuder säkerhet och global räckvidd, säger Mårten Barkman, skandinavisk vd för PayPal.

 Ipsos har på uppdrag av PayPal genomfört en global undersökning på 22 marknader med mer än 17 500 deltagare i bland annat Sverige, över hur konsumenter e-handlar över gränserna. Studien visar bland annat att fri frakt, säkra betalningar och produktutbud är de tre viktigaste drivkrafterna för att internationella köpare ska handla mer online på nätet från utlandet. PayPals analys visar också att Kina, Ryssland och Storbritannien är de länder som handlar mest från svenska e-handlare.

Även för de svenska konsumenterna är e-handel från utlandet mycket populärt. Enligt Ipsos undersökning är de tre viktigaste faktorerna som skulle kunna få svenska e-handelskunder att mer sannolikt handla mer online från utlandet; fri frakt (angivet av 45 procent av e-handelskunder), säkra betalningar (44 procent) följt av lägre priser (39 procent). Globalt sett är fri frakt (omnämnt av 47 procent av de globala e-handelskunderna och säkra betalningar (45 procent) de två viktigaste faktorerna för att e-handelskunder ska handla mer över gränserna.

För de svenska e-handelskunder som handlar från utlandet är Storbritannien och USA de mest populära länderna, båda med 25 procent av svenska e-handelskunder som handlar från länderna, följt av Tyskland (18 procent av svenska e-handelskunder handlar från Tyskland). Kläder (handlas av 34 procent av svenskar som e-handlar utomlands) och hemelektronik (22 procent) är de mest populära produktkategorierna. USA (som 26 procent av alla e-handelskunder handlat ifrån) och Kina (med 18 procent), följt av Storbritannien (med 17 procent) är de mest populära länderna för e-handelskunder som handlar över gränserna, globalt sett.