Vaimo, en av de snabbast växande e-handelsleverantörerna i Norden, fortsätter sin globala expansion och näst på tur står Danmark. Det nya kontoret i Köpenhamn kommer att fokusera på att leverera e-handelslösningar på Magento till handlare i Danmark och i södra Sverige.
Under 2013 e-handlade danskarna för motsvarande 58,3 miljarder kronor. Det som utmärker den danska e-handelsmarknaden är att det nationella betalsystemet Dankort dominerar stort, medan andra marknader, så som Sverige, domineras av fakturatjänster eller globala kortbetalningslösningar. När nya tjänster ska utvecklas utifrån de specifika nationella förutsättningar som råder är närheten till kunderna och marknaden viktig för Vaimo.
Vaimo har lanserat fler än 400 e-handelslösningar och är ensam Magento Gold Solution Partner i Sverige, Norge, Danmark och Sydafrika. Bland de senaste lanserade e-handelslösningarna finns Filippa K, Naturkompaniet, Björn Borg och Triumph. Vaimo utvecklar och underhåller också egna moduler och funktioner för Magento.
− Styrkan med Magento är dels den bredd som finns i standardmodulerna och dels de enorma möjligheterna att specialutveckla funktioner. I Danmark är Magento och dess standardmoduler vanliga bland de lite mindre e-handelsbutikerna. Vårt mål är att få fler mellanstora och stora företag i Danmark, som behöver avancerade funktioner och anpassade lösningar, att använda Magento Enterprise då detta är den populäraste plattformen enligt Alexa 100K, säger David Holender, vd på Vaimo