Den kinesiska e-handelsjätten Alibaba skruvar upp det väntade aktiepriset inför börsintroduktionen i USA. Det innebär att noteringen kan bli den största någonsin.
Aktien väntas nu kosta mellan 66 och 68 dollar. Värderingen av bolaget stiger då till upp till 168 miljarder dollar - nästan 1,2 biljoner kronor. Det tidigare intervallet låg på 60-66 dollar. Alibaba motiverar uppskrivningen med det stora intresset från investerare.
Om priset hamnar på den övre delen av intervallet innebär det att noteringen inbringar nästan 22 miljarder dollar. Om optioner att sälja ytterligare aktier utnyttjas skulle det innebära att introduktionen på New York-börsen kan överstiga världens hittills största börsnotering, Agricultural Bank of China 2010, som inbringade 22,1 miljarder dollar.
Alibaba kontrollerar cirka 80 procent av Kinas e-handel och har en omsättning som är större än Amazon och Ebay tillsammans.
Arne Anderson, näthandelsexpert på Postnord, pekar på att det är svårt att bryta igenom som enskild e-handlare i Asien. Istället sker det mesta av näthandeln på de stora nätmarknadsplatserna där Alibaba är absolut störst. Alibaba har också en stor andel av handel direkt mellan företag, business-to-business.
-De flesta företag i Kina använder sig av de här marknadsplatserna för att komma ut och det kinesiska konsumentbeteendet är helt annorlunda än det är i Sverige. Men redan i dag är det många svenskar som handlar på Alibaba, säger Andersson.
Några exakta siffror på svenskars näthandel från Alibaba finns inte men Andersson bedömer att tillväxten är mycket hög. Av de konsumenter som uppger att de handlat från utlandet under andra kvartalet har 25 procent handlat från Kina, att jämföra med 20 procent under första kvartalet, enligt Postnords kvartalsvisa e-barometer.
-Det är proppfullt i våra terminaler och fler och fler och fler upptäcker det här, säger Andersson. (TT)