E-handeln i de nordiska länderna ökar med 15 procent per år. Och konsumenterna själva tror att de kommer handla ännu mer på nätet under 2013. Bland våra nordiska grannar är svenska nätbutiker mycket populära. De företag som satsar på e-handel går en ljus framtid till mötes. Det visar ”E-handelsrapporten” framtagen av Bring, specialister inom post- och logistik.
– Utvecklingen kommer att vara fortsatt mycket positiv – inte minst då mer än vart fjärde företag som idag inte bedriver näthandel planerar att starta det inom två år, säger Johan Holgersson, affärsutvecklingschef på Bring.
I ”E-handelsrapporten”, en ny nordisk rapport från Bring som bygger på insikter från både konsumenter, företag och experter, framgår att e-handeln i Sverige har växt lavinartat det senaste decenniet. För tio år sedan var det en minoritet av svenskarna som e-handlade, idag är det fler än 8 av 10, 84 procent. Mycket pekar på att e-handeln kommer att fortsätta öka de kommande åren. Företagen satsar på området och konsumenterna är mer än villiga att utnyttja nätet för köp.
Av de företag i Sverige som idag inte ägnar sig åt e-handel uppger mer än vart fjärde, 28 procent att de planerar att starta e-handel inom två år. Mer än hälften, 57 procent, tror dessutom att minst 10 procent av deras omsättning kommer att utgöras av e-handel inom två år. 15 procent tror att internet kommer vara deras viktigaste säljkanal i framtiden.
– Fler och fler företag inser att möjligheterna att växa med e-handel – antingen som primär försäljningskanal eller som en del i en flerkanalstrategi – är stora. Möjligheten att nå en större marknad och ökad tillgänglighet gör att många företag som idag inte bedriver e-handel kommer att satsa på detta framöver, säger Johan Holgersson, affärsutvecklare på Bring.