Ett år med LNG-bunkerfartyget Seagas

Naturgasleverans till Viking Grace vid Stadsgården i Stockholm. Foto: AGA
Naturgasleverans till Viking Grace vid Stadsgården i Stockholm. Foto: AGA

AGA levererar sedan ett år flytande naturgas (LNG) till kryssningsfartyget M/S Viking Grace.  Leveranserna sker via AGA:s bunkerfartyg Seagas som dagligen förser Grace med 60-70 ton LNG när fartyget ligger förtöjt vid Stadsgården i Stockholm och under tiden som passagerare och gods lossas och lastas. Hittills har närmare 350 bunkringar genomförts.

 -  Vi är väldigt nöjda med både själva bunkringslösningen som AGA utvecklat och valet av LNG som bränsle, säger Tony Öhman, Direktör för Maritime Operations, Viking Line Abp. Vi har enbart använt LNG som bränsle till Grace sedan Seagas togs i drift och det har fungerat över förväntan både tekniskt och operationellt. Förutom de miljömässiga vinster som LNG-driften ger så har vi sett stora arbetsmiljömässiga fördelar.

LNG-bunkerfartyg Seagas är det första i sitt slag i hela världen och är klassat enligt samma regler som gäller för oceangående LNG-tankers. Bunkringen tar en knapp timme och genomförs under tiden Grace ligger förtöjd vid Stadsgården i Stockholm.

-  Vi gläds åt den positiva respons vi fått från Viking Line om vårt bunkerfartyg Seagas och LNG som fartygsbränsle, säger Carl-Lennart Axelsson, marknadschef för LNG på AGA Gas AB. Det finns ett stort intresse för bunkringslösningen både i Sverige och internationellt och det är självklart mycket glädjande. Vi har en infrastrukturlösning på plats i Stockholm, kapacitet att bunkra fler fartyg och vi är beredda att bygga ut kapaciteten om så krävs.

LNG är både effektivare och enklare att använda jämfört med andra fossila bränslen. LNG ger stora miljöfördelar jämfört med traditionellt maritimt bränsle; koldioxidutsläppen minskar med 20 – 30 procent, utsläppen av svavel och skadliga partiklar försvinner helt och utsläppen av kväveoxider blir markant lägre.