”1-0 i pausen”

Rickard Gegö, vd Sveriges Åkeriföretag.
Rickard Gegö, vd Sveriges Åkeriföretag.

Kommissionen har nu offentliggjort sin efterlängtade rapport om EU:s inre marknad för vägtransport, nedan cabotage. Den viktigaste slutsatsen i dagens rapport är behovet av ett balanserat förhållningssätt till förändringarna i dagens regler, särskilt cabotage, i syfte att säkerställa att reglerna används och har effekt. Rapporten tar också upp problemet med boxföretag och annan olaglig verksamhet i samband med etablering av företag.

I rapporten föreslås att de befintliga reglerna för bland annat cabotage, måste utvärderas för att hitta ett bättre sätt att reglera även cabotageregler. Kommissionen bekräftar att tydlighet och rättssäkerhet är en förutsättning för att skapa en rättvis konkurrens på vägtransportmarknaden. Slutligen erkänner kommissionen vikten av att vägtransporterna ska vara attraktiva som arbetsplats för att säkerställa industrins framtid. Man måste därför säkerställa att en kvalificerad arbetskraft finns, och kan matchas med attraktiva jobb.

  • Sist men inte minst - kommissionen har gått långt i sin förståelse för behovet av ordnade sociala förhållanden för att garantera rättvis konkurrens mellan transportföretag i EU, en viktig pusselbit för oss, säger Rickard Gegö, VD Sveriges Åkeriföretag.
  • För ett par år sedan talade kommissionen om fullständig avreglering inom de närmaste åren. Detta är inte längre på dagordningen. Kommissionen har bekräftat det som marknaden vetat länge - att frågan är mer komplicerad. Det räcker inte att ha regler för lastbilen, det krävs också regler för föraren, säger Rickard Gegö.

Hållningen hos kommissionen och kommissionär Siim Kallas har förskjutits långt de senaste åren.  Men det finns fortfarande utmaningar kvar med kommissionen, som ett antal av deras mer eller mindre styrkta påståenden om tomkörningar och effektivitet. Olika studier visar att det inte finns några tydliga slutsatser om tomkörning, hur många de är, och hur det kan undvikas. Kommissionen är fortfarande ortodox i tron att tomkörning kan minskas och i synnerhet att just cabotage kan minska tomkörning, något som inte är bevisat. En annan utmaning är att få Kommissionen att förstå att billigare transporter inte är lösningen.

  • För transportsektorn i EU, både väg- och järnvägstransporter, är lösningen inte lägre kostnader för transporter. Tvärtom, det ska vara skillnad på transport och transport, avslutar Rickard Gegö, VD Sveriges Åkeriföretag.

Rapporten kommer vid en tidpunkt då vi kan tala om en verklig paus i EU, med tanke på parlamentsvalet den 23-25 maj, och att den nya kommissionen kommer att utses under hösten 2014. Men politiska diskussioner kommer att fortsätta, inte minst vid konferensen som den franske ministern har bjudit in till, i Paris 16 april 2014.Det meddelas också att cabotage och rapporten kommer att vara ett av flera teman i det informella rådet för transportministrar i maj 2014.