Scania utvidgar sitt program för alternativbränslen

Foto: Scania
Foto: Scania

Scania adderar nu ytterligare ett miljöalternativ till sin palett med Euro 6-certifierade lastbilsmotorer. Det är Scanias 16-liters 580-hästars V8-motor som nu finns att beställa i ett utförande för upp till 100 procent bio­dieseldrift ihop med R-serien. Scania har därmed fem olika motorer för biodieseldrift i sitt program, i ett effektspann från 320 till 580 hästkrafter.   

 - Ingen annan tillverkare har mäktat med att utveckla fem biodieselmotorer i Euro 6-utför­ande, säger Joel Granath, chef för Scanias produktledning på lastbilssidan.

Såväl SCR som EGR används för efterbehandlingen av motorns avgaser. Enligt Scanias egna beräkningar förlorar motorn inte mer än högst 8 procent av sin effekt när den körs på 100 procent biodiesel. Samtidigt måste man räkna med en mindre  förbrukningsökning, in­klusive den AdBlue som SCR-systemet använder. 

- Effekttappet är hanterligt om man har med i beräkningen att få lastbilsmotorer är lika starka ens om de körs på diesel, framhåller Joel Granath. Och det man tappar i styrka vinner man på miljösidan. Exakt hur mycket beror på hur det bränsle som används har producerats. Men det finns biodiesel på marknaden som minskar CO 2 -utsläppen med upp till 80 procent. Om det dessutom finns kostnadsfördelar som exempelvis lägre skatt, är biodiesel ett mycket attraktivt alternativ för många kunder. 

Biodiesel är ett befriande okomplicerat miljöbränsle att använda. Chauffören behöver enbart tanka och köra som vilken bil som helst, bränslet är dessutom fullt blandbart i alla proportioner med vanlig diesel om det tillfälligt inte finns att tillgå. För övrigt kan samt­liga av Scanias dieselmotorer i Euro 6-utförande drivas med 10 procents in­bland­­ning av biodiesel utan några särskilda åtgärder.