Fortsatt tillväxt av laddbara fordon

Foto: Tommy Ekholm
Foto: Tommy Ekholm

Under januari så fortsatte tillväxten av laddbara fordon i Sverige i ungefär samma takt som i slutet av 2013. Vid utgången av januari månad fanns 3 362 laddbara fordon i Sverige. Det är en ökning med 140 fordon från föregående månad. Det visar nya siffror från statistikdatabasen ELIS - Elbilen i Sverige, som drivs av Power Circle, elkraftbranschens intresseorganisation.

Ökningen på 140 laddbara fordon under januari är även i nivå med samma månad 2013. Då uppgick ökningen till 164 fordon. Beståndsökningen dominerades av Mitsubishi Outlander PHEV följt av Volkswagen e-Up. Sett till hela beståndet så är intresset för laddbara fordon störst hos företag och organisationer, då endast 16 procent av fordonen är privatägda. Flest laddbara fordon finns i Stockholms län, där nästan 1 300 fordon finns registrerade.  

– Jag är förvånad över att det inte blev en större ökning i januari. Sannolikt blir februari betydligt bättre. Det finns stora kundbeställningar på några av de populära modellerna, det är bara en fråga om när leveranserna dyker upp. Februari föregående år var en rekordmånad, och jag tror det rekordet slås inom kort, säger Olle Johansson, vd för Power Circle.  

Bruttokvoten av antal laddplatser delat med antal laddbara bilar, CPEV, sjönk till 0,15.

– Samtidigt noterar antalet laddplatser i förhållande till laddbara fordon en ny lägstanivå. Det investeringsstöd för laddinfrastruktur som föreslogs i utredningen om fossiloberoende fordonsflotta behövs snarast möjligt för att få igång utbyggnaden. Risken är annars att de 1 700 laddhybrider som finns hittills tvingas att köra på bensin eller diesel i större utsträckning än nödvändigt, säger Olle Johansson.