Postnord ökar nu takten i sitt omställningsarbete. Koncernens strategi vidareutvecklas och en ny organisation införs med landsenheter och affärsområden. Förändringarna skapar en mer integrerad koncern med koncernövergripande helhetslösningar inom Mail & Communication, logistik och e-handel.
Fortsatt digitalisering och svag makroekonomisk utveckling innebär att efterfrågan inom brevdistribution fortsatt minskar. På fem år har PostNords brevvolymer minskat med omkring en fjärdedel. Samtidigt utvecklas e-handeln mycket starkt, under 2013 med tvåsiffriga tillväxttal i Norden. Likaså ökar efterfrågan på nordiska logistiktjänster, dock under fortsatt prispress.
- Vi har de senaste åren kraftigt minskat våra kostnader och stärkt vår position i Norden, men mycket arbete återstår. Takten i genomförandet av effektiviseringar och tjänsteutveckling måste öka genomgående i hela koncernen, säger Håkan Ericsson, VD och koncernchef för PostNord.
För att möta marknadsutvecklingen och skapa ökat finansiellt värde genomför PostNord en rad strukturella förändringar. Koncernens strategi vidareutvecklas och en ny organisation införs. Landsenheter bildas för att möjliggöra ökad enhetlighet mot kund och etablering av integrerade produktionsmodeller. Samtidigt formas ett nordiskt affärsområde för Mail & Communication och en koncernstrategisk enhet för e-handel med ansvar för marknads- och tjänsteutveckling inom respektive område i Norden. Strålfors drivs fortsatt som ett dotterbolag med stark samordning med affärsområdet Mail & Communication.
- De initiativ vi nu tar innebär att vi kommer att kunna erbjuda nordiska helhetslösningar inom Mail & Communication, logistik och e-handel, vilket skapar bättre förutsättningar för att stärka våra kunders affärer. Det i kombination med att vi samtidigt integrerar produktionsverksamheterna inom Mail och Logistik, möjliggör ökad tillväxt och förbättrad lönsamhet för PostNord, säger Håkan Ericsson.
I den vidareutvecklade koncernstrategin prioriteras säkring av lönsamhet inom Mail & Communication och fortsatt utveckling av positionen på logistikmarknaden i Norden. Fokus ökar på e-handel och attraktiva och lönsamma lösningar inom servicelogistik ska utvecklas. Koncernens konkurrenskraft ska stärkas framförallt genom ökade effektiviseringar av verksamheten.
PostNords ökade fokus på e-handel innebär bland annat att koncernen ska driva utvecklingen av innovativa lösningar på den nordiska marknaden när det gäller leveranser av fysiska försändelser och kvalificerade integrationslösningar.
- Vi ska vara förstahandsvalet för både företag och privatpersoner på den nordiska e-handelsmarknaden. PostNord ska bidra till att driva företags tillväxt och konkurrenskraft och vara det självklara valet för både avsändare och mottagare av e-handelsförsändelser även i framtiden, säger Håkan Ericsson.
Som en del av förändringarna implementeras en ny varumärkesstruktur som ger koncernens en tydligare och enhetligare profil. Koncernens varumärke PostNord ges större utrymme i förening med befintliga kommersiella varumärken.
Den nya organisationen införs från den 1 april 2014. Det medför även förändringar i koncernledningen från den 1 februari 2014. Finansiell rapportering kommer huvudsakligen ske på basis av affärsområden samt Strålfors.