Tallink och TalTech i samarbete om smarta fartygslösningar

Avtalet skrevs under på Tallink Grupps fartyg Silja Europa.

Tallink Grupp och TalTech har inlett ett vetenskapligt samarbete med målet att utveckla olika innovativa lösningar för Tallink Grupps fartyg under de närmsta två åren. Enligt det tvååriga 100 000 Euro-samarbetsavtalet, som undertecknades av ledamot i Tallink Grupps styrelse, Lembit Kitter och TalTechs rektor, Jaak Aaviksoo, kommer samarbetet fokusera på att utveckla smarta bildäckslösningar, vilket skulle anpassas till de smarta hamnlösningar som redan används idag. Innovativ teknik skulle då göra fartygets bildäck och dess hantering mer effektiv.

De förväntade resultaten från det smarta bildäcksprojektet är bland annat den ökade effektiviteten i fartygens drift, minskat behov av arbetskraft för lastning och lossning, vilket gör att arbetskraften kan användas för andra specialuppgifter, samt en minskning av väntetiden för att starta och lossa fartygen.

– Hamnarna runt Östersjön har redan utvecklat eller utvecklar för närvarande flera smarta hamnlösningar för att underlätta incheckningen av fordon, för att styra trafik i hamnar, för att göra processer som involverar fordon automatiserade, och därmed mer effektivt. Tallinns hamn med sina smarta lösningar är utan tvekan en av pionjärerna i regionen. Våra fartyg är viktiga partners och kunder i Östersjöns hamnar och därför är det bara logiskt att vi, tillsammans med de smarta hamnarna, också måste skapa smarta fartyg, säger Paavo Nõgene, vd för Tallink Grupp, om behovet av ny teknik och utveckling.

– TalTech är glada över att hjälpa Tallink Grupp i utvecklingen av smarta lösningar, vilket kommer att bidra till att minska väntetiderna innan fartyget avgår och kommer att göra det rutinbaserade vardagssystemet mer automatiserat. Vårt mål är att fokusera på tre huvudämnen under detta utvecklingsprojekt. För det första att automatisera fordonstrafiken. För det andra göra lastningen effektivare. För det tredje, styra passageraren med fordonet till rätt parkeringszon och vägleda passagerare till närmaste utgångar, säger Jaak Aaviksoo, rektor för TalTech.