Norwegian utvecklar hållbart flyg

Flight Deck på Norwegians Boeing 787 Dreamliner. Foto: Norwegian

Norwegian fortsätter arbetet för ett mer hållbart flyg och har idag tecknat ett treårigt avtal med Avtech Sweden. Avtalet grundar sig på ett tidigare framgångsrikt testprojekt som resulterade i att bränsleförbrukningen minskade med 22 kilo per flygning. Detta motsvarar en minskning av CO2 utsläpp på 16 000 ton per år – eller en minskning av 5 000 ton bränsle på Norwegians flygningar per år.

Avtalet innebär att Norwegians piloter får tillgång till avancerad väderdata från Avtech och när dessa matas in i flygplanets färddator, kan pilotens planerade flygbana optimeras så att både bränsleförbrukning och miljöpåverkande utsläpp minskar.

Det testprojekt som Norwegian och Avtech Sweden har genomfört omfattade 29 000 flygningar och resulterade i att bränsleförbrukningen minskade med 22 kilo per flygning. Det motsvarar en en minskning av koldioxidutsläpp på 16 000 ton per år – eller en minskning av 5 000 ton bränsle på Norwegians flygningar per år. Projektet har publicerats av och delfinansierats av svenska Energimyndigheten.

– Vår ambition är att fortsätta minska utsläppen med bränsleeffektiva flygplan i kombination med innovativ teknik för framtiden. Vi är därför mycket glada över att ha ingått ett avtal med Avtech som är ett resultat av ett framgångsrikt testprojekt och ännu ett viktigt steg i vårt arbete för ett mer hållbart flyg, säger Tomas Hesthammer, Director of Flight Operations på Norwegian.

– Samarbetet med Norwegian har visat på alla de fördelar vår teknologi kan ge och vi är glada över att ingå ett kommersiellt avtal med ett flygbolag som med sin moderna och bränsleeffektiva flygplansflotta redan har minskat utsläppen betydligt. Med Avtech:s unika vädertjänst minskar de bränsleförbrukningen och utsläppen ytterligare, säger Sören Skog, marknadsansvarig på Avtech Sweden.

Aventus-systemet kommer att implementeras som en standardiserad och permanent på Norwegians samtliga flygplan för både kortdistans och långdistans.