Självkörande bilar ombesörjer e-handelns returer

Foto: Högskolan i Borås

Idén med att kombinera en självkörande bil med begagnade kläder handlar om att minska trösklar. Precis som att ta med tre storlekar till provrummet klickar många hem flera storlekar när de köper kläder på nätet. Det blir många returer. Nu ska forskare utveckla en självkörande bil som tar hand om returen åt dig – hämtar paketet, kör till postkontoret och postar det. Den ska också underlätta delning av kläder peer to peer och till exempel uthyrning av kläder.

I dag står den sista milen för nästan 25 procent av alla koldioxidutsläpp i den textila värdekedjan. Det nya forskningsprojektet HUGO är ett sätt att ta sig an det som i logistikvärlden kallas för ”sista-milen-problemet”. Syftet är att göra det lätt för vem som helst att återanvända kläder istället för att köpa nya.

– Det handlar om att minska korta bilresor hit och dit i bytesprocessen som bara tar tid, skapar stress och generar avgaser. Med HUGO kan vi minska det här, rejält, säger Jonas Larsson, universitetslektor i textilt management och projektledare.

Utöver HUGO så bedriver man på Textilhögskolan ett antal andra projekt som syftar till att skapa förutsättningar för en cirkulär textil värdekedja. Projektet är ett samarbete mellan företaget HUGO deliery, Textilhögskolan, Sport lala, Ericsson och Something Borrowed men koordineras av Textilhögskolan och finansierat av Vinnova. HUGO startar nu november 2018 och beräknas pågå fram till april 2020.

– Först drar arbetet igång med planering, informationsinhämtning, juridiska förutsättning och analyser av mjukvaror. Men redan om ett år ungefär kommer vi kunna genomföra tester med mjukvara, i en färdig prototyp, i en riktig miljö och med en riktig affärspartner i modebranschen.