Jollyrooms e-handel växer kraftigt

Bild: Jollyroom

Barn- och babyjätten Jollyroom förväntas växa med 50 procent under årets julhandel. Under året har de därför ökat personalstyrkan med 100 nya heltidsanställningar och anställt ytterligare 220 personer för tillfälligt arbete på lager och kontor i Göteborg. I måndags gick startskottet för Jollyrooms omtalade Black week. Under samma vecka i fjol omsatte e-handlaren över 100 miljoner kronor och prognosen för i år är att växa med ytterligare 50 procent.

Förberedelserna inför årets viktigaste och mest intensiva försäljningsperiod har pågått i 10 månader och inte minst på logistiksidan har nyheterna om nya investeringar duggat tätt under hösten. Trots att Jollyroom automatiserat stora delar av sin logistiska verksamhet har e-handlaren tack vare sin kraftiga tillväxt fortfarande haft ett stort behov av en kraftigt utökad personalstyrka för att klara av årets högsta försäljningspeak.

– Vi har växt kraftigt under hela året men det är i kvartal fyra den verkliga matchen ligger. För att ge verksamheten rätt förutsättningar att kunna hantera tillväxten med kvalitet, har vi under hösten gjort en rad investeringar i bland annat byggnader, nya system och fler duktiga medarbetare, säger Jollyrooms vd och majoritetsägare Ole Sauar, i ett pressmeddelande.

Inför årets julhandel har Jollyroom rekryterat 220 personer inom framförallt kundservice och lager. Majoriteten av anställningarna är tillfälliga och ska täcka den ökade arbetsbelastning julhandeln medför. Den totala heltidsstyrkan har dock växt med 100 tjänster under året och enligt e-handlaren kommer flertalet av de tillfälligt anställda även att bli erbjudna en fortsatt anställning efter denna period.

Jollyroom har dessutom genomfört en mängd interna rekryteringar till viktiga nyckelroller i verksamheten.

– Det finns ingenting som är så roligt och givande som att rekrytera internt och se våra stjärnor växa och utvecklas. Inför julen har flera duktiga medarbetare på Jollyroom tagit klivet in i nya ansvarsroller med fokus på att utbilda, coacha och leda personal. De spelar en jätteviktig roll för att säkra både bra upplärning och trivsel i arbetsgruppen, säger Terese Fernbring, personalchef på Jollyroom.

Unikt för e-handlaren är att, trots den höga tillväxten av personal, använder sig Jollyroom inte av några externa rekryteringsbolag utan sköter sin rekrytering i egen regi. E-handlaren berättar att antalet sökande till det Göteborgsbaserade företaget ökar exponentiellt och inför årets julhandel ska HR-teamet ha gått igenom ca 2000 ansökningar, genomfört 600 telefonintervjuer samt träffat 300 kandidater till tjänster inom kundservice och lager.

– Att ansvara för vår egen rekrytering har varit en strategi sedan bolaget grundades. Vi söker alltid efter personer som är nyfikna och intresserade, med rätt inställning och driv. Dessa egenskaper väger många gånger lika tungt som erfarenhet och kompetens. Vi har sett att ”Jollyroomare som rekryterar Jollyroomare” är en vinnande arbetsmetod, säger Fernbring.