Hypermotion: Ny digital utrustning avslöjar svartåkarna snabbare

Frankfurt am Mains kommunala lokaltrafikbolag VGF vill accelerera biljettkontrollerna med hjälp av ny teknik.Foto: VGF

Frankfurts kommunala kollektivtrafikföretag VGF mottog bolagets första 200 nya testinstrument nyligen i samband med Hypermotion-mässan. VGF vill accelerera biljettkontrollerna med hjälp av ny teknik.

De som har stadens elektroniska biljett registreras snabbare och hos de som inte har biljett tänds en röd lampa. Totalt 700 stycken kontrollredskap sänds av förbundet Rhein-Main-Verkehrsverbund (RMV) till kommunala transportföretag.

- Vi vill inte hindra människor i onödan, säger Dusan Jekic, som är chef för inspektionstjänsten vid VGF.

- Kontrollerna genomförs bara i tunnelbanan och på spårvagnslinjerna, eftersom bussar inte använder VGF:s tjänster. Den nuvarande graden av de som åker svart i Frankfurt am Main ligger på sex procent.

- Om det finns många människor i tunnelbanan kan det ta en timme innan man snappar en svartåkare, säger Jekic och tillägger att nu kommer inspektionsprocessen att påskyndas.

​​​​​​​- Det nya instrumentet har processorer med högre prestanda, vilket kommer att förkorta läsningen av de alltmer vanligare e-biljetterna.

De tidigare VGF- kontrollredskapen är tio år gamla, speciellt i kylan kan batterierna börja strejka. RMV, ett annat transportföretag använder teknik från 1970-talet, från olika tillverkare i Europa, säger Knut Ringat, VD för RMV.

Hans mål är därför "harmonisering av utrustning och kontrollinfrastruktur". Den senare innehåller också ett enhetligt bakgrundssystem. "Där möts all data", säger Ringat, till exempel från kontroller och e-biljettförsäljning. I sig har detta varit fallet i fem år, men enskilda transportföretag har hittills använt ett eget parallellt system - inklusive VGF.

Varje kontrollredskap kostar 2500 euro styck.