Stark tillväxt i e-handeln

Arkivbild
Arkivbild

E-handeln fortsatte att utvecklas starkt under det tredje kvartalet. Tillväxten uppgick till 15 procent, och även detta kvartal uppvisade de mogna branscherna god tillväxt. Starkast växer dock heminredning och leksaker, det visar E-barometern för Q3 2018 som görs av PostNord i samarbete med HUI Research och Svensk Digital Handel.

Störst tillväxt hade möbler och heminredning samt barnprodukter och leksaker, som båda ökade med 20 procent under kvartalet. Inom barnprodukter och leksaker satsas det mycket på automation och effektivitet, vilket gör att de kan hantera större volymer snabbare. Inom möbler och heminredning är det främst heminredning som driver på tillväxten, men de stora kedjorna i Sverige satsar allt mer på sina digitala kanaler, vilket också påverkar.

Liksom förra kvartalet uppvisade även de mognare branscherna god tillväxt. Modehandeln har haft det tufft totalt sett, men på nätet har många aktörer sett sina e-handelssatsningar ta fart. Även elektronikhandeln gynnades under kvartalet och kan se fram emot Black Friday i november. Bland de e-handelsbranscher som hade det tufft under kvartalet var det framförallt bygghandeln som utmärkte sig.

– Förutom den oerhört varma sommaren är det även möjligt att den osäkerhet som råder på bostadsmarknaden och aktiemarknaden samt förestående räntehöjningar påverkar konsumtionen av byggvaror även på nätet. Det återstår dock att se om dippen i bygghandeln är tillfällig eller om tillväxttalen kommer att vara lägre även framöver, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige.  

Den ackumulerade utvecklingen för e-handeln under 2018 ligger kvar på 15 procent. Detta innebär att e-handeln går mot en helårstillväxt om cirka 10 miljarder kronor, om inget oförutsett händer under fjärde kvartalet. Det skulle innebära att e-handeln kommer att omsätta cirka 77 miljarder kronor under året.