Dagligvaruhandeln pressas av bristen på lastbilschaufförer

Arkivbild.

Axfood och Ica Gruppen presenterade förra veckan delårsrapporterna för årets tredje kvartal där högre kostnader för logistik tynger resultatet.

– Vi måste göra det mer attraktivt att köra för oss, säger Icas logistikchef Magnus Stadig till ICA Nyheter.

Ica betecknar bristen på lastbilschaufförer som ett akut och tilltagande problem.

– Det var illa 2017 men ännu värre i år eftersom volymerna har ökat så mycket, säger Magnus Stadig på ICA-gruppen.

Axfoods talesperson Claes Salomonsson uppger att logistikbolaget Dagab länge har haft stor brist på chaufförer. Nu testar koncernen mer kontroversiella vägar för att hitta personal - jämte kontakterna med Arbetsförmedlingen.

Anställda inom Axfood erbjuds en slags "finder fee" om de lyckas rekrytera en chaufför till bolaget.
Coop har också haft svårt att få tag på chaufförer till alla ekipage och det beror främst på högkonjunkturen och sommarens stora volymökningar.

– Transporterna ökar på vägarna och det är huggsexa om personalen. Det skapar en löneglidning som även påverkar oss, säger Coop Sveriges vice vd Örjan Grandin till tidningen.