Snart lanseras världens första autonoma vintertåliga skyttelbuss

Autonoma vintertåliga bussen Gacha är, enligt tillverkarna, ett allväderskoncept som redan kan utnyttjas av samhället. Foto: MUJI-Sensible 4
Gachabussens Kapacitet: 10 säten, 6 ståplatser. Foto: MUJI-Sensible 4
Så ser Gacha-bussens baksida ut. Foto: MUJI-Sensible 4

Företagen MUJI och Sensible 4 har kombinerat sin expertis för att skapa en elegant autonom buss, Gacha, den första förarlösa minibussen i världen, som enligt tillverkarna fungerar i alla väderförhållanden.

Sensible 4 förser skyttelbussen med sin autonoma kör-teknologi som garanterar fordonets överlägsna positionering, navigering och hinderuppfattning, vilket möjliggör autonom körning året runt oavsett omgivning och väderförhållanden. MUJI förser fordonet med känd design och användarupplevelse.

Fordonet kommer att visas åt allmänheten vid lanseringen i mars 2019 i Helsingfors. Efter lanseringen kommer Gacha-skyttelbussen att trafikera med passagerare i tre finländska städer längs allmänna vägar i en normal trafikmiljö. Fordonet presenteras även i MUJI-butiken, som öppnas under hösten 2019 i Kampen, i Helsingfors.

Sensible 4 och MUJI håller på att slutför planerna för den första Gacha-flottan, som förväntas rulla ut 2020. Syftet med samarbetet är att utveckla självkörande bussflottor för konventionellt bruk och erbjuda transporttjänster till allmänheten redan 2021. För närvarande är Sensible 4 ute efter lämpliga partner, som är intresserade av att producera dessa bussar såväl i egenskap av investerare i syfte att påskynda företagens expansion.

Vädret spelar, enligt tillverkaren, en viktig roll när det gäller att öppna marknaden för autonoma bussar eller robotaxin.

För tillfället utgör kraftigt regn, dimma eller snö ett hinder för autonoma fordon, eftersom deras befintliga teknik för det mesta testas och utvecklas enbart i varma klimatförhållanden. Sensible 4 har därför fokuserat på teknologitest och validering i arktiska lappländska förhållanden vilket ger företaget en unik fördel gentemot andra utvecklare av självkörande tekniker. Alla autonoma fordon ska kunna köra i olika väderförhållanden innan de kan lanseras kommersiellt.

- Vi utvecklar dessa fordon så att de kan bli en del av den dagliga transportkedjan. Autonoma fordon ska kunna fungera i alla klimat", säger Harri Santamala, VD för Sensible 4.

Sensible 4 levererar system till autonoma fordon och strävar efter samarbete med ledande OEM-tillverkare ifråga om motorfordon och deras leverantörer. Sensible 4:s-programvara kan integreras i vilken som helst autonom bilplattform från små bilar till fullstora bussar. För närvarande erbjuder Sensible 4 gratis turer i självkörande bilar för vem som helst som en del av ett pilotprojekt i södra Finland i Esbo, företagets hemstad.

Den autonoma bussen Gacha är, enligt tillverkarna, ett allväderskoncept som redan kan utnyttjas av samhället. Detta har paralleller med MUJIs filosofi och därmed startade samarbetet med S4 år 2017.

Fakta om Gacha bussen:

Dimensioner: 4,5 x 2,4 x 2,8 m 

Kapacitet: 10 säten, 6 ståplatser

Toppfart: 40 km/h autonomt

Drivlina: 4WD elektrisk

Räckvidd: 100+ km med snabb laddning. Trådlös laddning som tillval

Sensor paket: 4 LIDARs, 8 radars, 360 grader kamera, hög precision GPS, tröghetsmätare (IMU), kontroll över 4G