Inom industrin är begreppet lean väl etablerat sedan årtionden. När det gäller kollektivtrafiken har det hittills inte talats så mycket om lean, men här finns det fantastiska möjligheter till utveckling, det anser Hans Reich på Chalmers Professional Education och Produktionslyftet. Att leverera exakt rätt vara eller tjänst i exakt rätt tid är målet för en organisation som arbetar enligt lean. Detta kräver att man följer upp avvikelser från målet, ständigt lär sig och utvecklas, att ansvar och beslutsfattande delegeras, och att alla får den information de behöver för att kunna agera enligt uppsatta mål.
Hans Reich har coachat runt 250 företag till bättre effektivitet och lönsamhet med hjälp av lean.
– Tvärtemot vad många tror handlar det inte om att säga upp folk, utan i stället om att få effektivare flöden, få bort flaskhalsar, delegera beslutsfattande och utnyttja de resurser man har bättre, förklarar han.
Det finns goda exempel på lean även inom kollektivtrafikbranschen – Keolis är ett sådant. Hans Reich har genomfört ett projekt tillsammans med Keolis underhållsavdelningar med syfte att implementera ett arbetssätt enligt lean.
– De tyckte att de saknade ett effektivt arbetssätt och upplevde ett ständigt jagande med mycket stress, berättar Hans Reich.
Inledningsvis var flera medarbetare ganska negativt inställda. Vissa halvhjärtade försök att implementera lean hade gjorts tidigare och det fanns en misstro till att det skulle gå bättre denna gång.
– Det är viktigt att man tror på lean och gör det fullt ut. Man kan inte kliva på skutan med ena foten och stå kvar på bryggan med den andra, då trillar man i sjön. ”Lean light” fungerar inte, säger Hans Reich.
Denna gång blev det till slut en helhjärtad satsning. Resultatet blev synnerligen lyckat och landade i en standard, KIHM, Keolis Industrialised and Harmonised Maintenance, som nu används globalt i företaget. Keolis verkstäder i Stockholm blev alltså det goda exemplet som företagets verkstäder i resten av världen nu följer.