Hitachi bygger AT300 för Great Western Railway

Den 15 februari levererades de första karosserna för AT300 till Hitachis Pistoiafabrik i Italien. Foto: Hitachi.

Hitachi Rail beskrev nyligen den 15 februari som en "milstolpe" när det gäller företagets produktion av de nya hybriddrivna IC-tåg, som bland annat är avsedda för brittiska Great Western järnvägen från London till Devon och Cornwall.  Den 15 februari levererades nämligen de första karosserna för AT300 till Hitachis Pistoiafabrik i Italien.

Hitachi Rail beskrev nyligen den 15 februari som en "milstolpe" när det gäller företagets produktion av de nya hybriddrivna IC-tåg, som bland annat är avsedda för brittiska Great Western järnvägen från London till Devon och Cornwall.  Den 15 februari levererades nämligen de första karosserna för AT300 till Hitachis Pistoiafabrik i Italien.

Hitachi bygger 93 tågsätt för Great Western- järnvägen. Av dessa har 57 stycken klass 800 – tågsätt beställts inom ramen av Transports Intercity Express program, för användas längs sträckor mellan London, Bristol och South Wales.

Hitachi meddelade att AT300 har designats så att modellen klarar av sydvästra Englands stormiga väderleksförhållanden, inklusive trafik längs vågbrytaren vid Dawlish där vågorna ofta blåser över järnvägen.

Ett tågsätt med nio vagnar och två tågsätt med fem vagnar levereras till Southampton i sommar för en serie av testkörningar. De första beställda tågen inleder passagerartrafiken från och med 2018. Samtliga beräknas ha påbörjat driften senast under 2019.