Över 3 000 mässbesökare och 400 konferensdeltagare deltog i år på Nordens ledande mässa och konferens för logistik- och transportlösningar, Logistik & Transport. Arrangemanget ägde rum på Svenska Mässan i Göteborg,
Förutom mässdelen med 117 utställande företag innehöll Logistik & Transport även ett konferensspår och rundabordssamtal om bland annat hållbar logistik, Logistik 4.0, e-handelslogistik, materialhantering, citylogistik och lagerstyrning. På konferensen deltog framförallt logistikchefer och många i höga befattningar. Flera av de representanter och experter som deltog i Logistik & Transports konferens pekade på det stora svinn och slöseri som finns i transportkedjorna i Sverige och Europa idag, med flera transporter som går tomma dagligen.
Under årets Logistik & Transport lyfte Martin Lundstedt, vd och koncernchef för Volvo AB, de konsekvenser som kan uppstå om dagens ineffektiva logistik i Sverige inte åtgärdas.
— På Volvo använder oss av alla typer av transporter; båt, tåg, lastbil. Helt enkelt det sätt som är rationellt för varje individuell förflyttning. Det är viktigt att transporter är effektiva, om de inte är det så flyttar vi vår produktion. Det är inte ett hot, utan en verklighet.
Martin Lundstedt var inte ensam om att ifrågasätta dagens sätt att transportera i Sverige. Green Cargos marknadsdirektör Sohana Josefson gav under mässan en tung rapport om minussiffror trots effektiviseringar med en järnväg som är svår att återinvestera, och Rikard Engström på Svensk Sjöfart menade på att investeringar i fel läge ger stora förluster:
— Transportbranschen flyttar runt kapacitet i marknaden till följd av konkurrens, men det hela har ställts på sin spets nu. Det lönar sig inte längre att vara en så kallad ”early mover”, andra kopierar bara och gör det billigare.
Problematiken kring de ineffektiva transporterna menade Maria Björklund, forskare inom logistik vid Linköpings Universitet, är att det sker för lite kommunikation parterna emellan.
— Vi måste få ihop varuägarna och logistikföretagen. Varuägarna förstår inte allt som ligger bakom logistiken och logistikföretagen förstår inte varför varuägarna ställer krav. Därför måste de börja samtala, för att kunna förstå varandra, behovet och transportkedjan, och därefter kunna dra ner på kostnader.
Informationsdelning
Även Per Bondemark, SSAB och ordförande för Näringslivets Transportråd, tryckte starkt på vikten av att dela med sig av information, men då också tidigare dold information mellan varuägare.
— Det finns en uppfattning om att varuägare vill hålla sin information för sig själva, men det stämmer inte. De flesta vill dela med sig, såklart inte av viss info, men av det mesta. Det gäller att informationen blir synlig för att vi ska kunna optimera transporterna och spara på kostnader, berättade han.
Livscykelperspektiv
Martin Lundstedt tryckte också han på vikten av kommunikation, men nämnde även beslutsfattarnas roll och påverkan, då han menade på att Sverige behöver se över hur vi jobbar tillsammans med olika transportslag. Därefter kan stadsplaneringen och olika regleringar ses över:
— Sverige är bra i vissa sammanhang, men vissa sätt att räkna på och arbeta med transporter är inte effektiva. Vi behöver titta på transporter ur ett livscykelperpektiv, och där är politiken viktig. Ska politiken visa allvar med kraven på privat sektor, måste de gå före själva inom offentlig sektor.
Och livscykelperspektivet stod i stor fokus under båda dagarna av Logistik och Transport, när hållbarhetsfrågorna diskuterades på flera sätt. Och att dessa är viktiga rådde ingen tvivel om från någon av deltagarna.
— Mycket i vår verksamhet kretsar kring hållbarhetsfrågor, och vikten av att se allt som ett system. Att det finns ekonomi är grund för att kunna arbeta med social och ekologisk hållbarhet, och tvärt om blir det ingen ekonomi utan social och ekologisk hållbarhet, berättade Rikard Engström, Svensk Sjöfart.
Hållbarhet
Transportsektorn står idag för en betydande och allt mer ökande andel av de samlade utsläppen. Men även om det idag finns flera lösningar på klassiska miljöproblem, kan det vara svårt att få råd att satsa på hållbarhet.
— Det är få idag som är villiga att satsa på att transportera på ett hållbart sätt. Det krävs mod från logistikcheferna i dagens läge, då miljötillägg innebär att företaget måste göra ingrepp i de etablerade logistikkedjorna. Få är villiga att göra det, framhöll Sohana Josefson som också menade på att ju högre upp hållbarhetschefen sitter, desto större är chansen för en hållbar utveckling av transporterna.
Flera utav mässans deltagare lyfte fram att det är i lagstiftningen och regelverken som skillnad kan göras för miljön, men att det måste vara bredare än bara i Sverige då det blir för kostsamt för industrin om vi ska gå ensam före. Men Martin Lundstedt menade dock på att en hållbar logistik definitivt kan vara en framgångsfaktor för Sverige som land:
— I Sverige har vi tagit den professionella logistiken för givet länge. Men vi har en möjlighet att förbättra miljötänket och visa resten av världen hur transporter ska gå till, både socialt och ekologiskt. Sverige är ledande inom trafiksäkerhet, så varför inte också hållbara transporter?
117 utställare på plats
Med 117 utställande företag var årets mässa större än tidigare. Nordisk Lager & Logistik var i kontakt med ett antal av dessa på årets mässa och fick deras kommentarer:
Consafe logistics vidareutvecklar e-commerce-system
— E-commerce växer allt mer, och folk beställer kanske tre storlekar av samma vara för att skicka tillbaka två. Det ställer fler krav på alla delar i kedjan, och kommer att bli ännu större i framtiden. Därför rustar vi oss för det med våra system, berättar Bengt Olenmark på Consafe logistics under Lager & Logistik.
Consafe har tagit fram ett WMS-sytem som berättar olika moment från godsmottagning till utgående gods. Lagerstyrningssystemet innehåller ett helt paket med mjukvara, hårdvara och service.
Transics Logistics blickar mot färddiagnostik
— Jag tror att framtiden kommer att handla allt mer om ekohantering och att köra ekomässigt för att kunna dra ner på bränslekostnader. Vi blickar mot allt mer färddiagnostik för bilarna, och är något som kommer under 2017, säger Kimmo Lindquist på Transics Logistics - ett företag som hanterar information mellan åkerier, bilar och underleverantörer.
Virtuella glasögon
Mikael Miettinen, masterstudent på Chalmers visade under Lager & Logistik upp sitt samarbetsprojekt med Quancom:
— Vi har tagit fram ett program till VR-glasögon som kan guida operatören till rätt plats, plocka rätt sak och rätt antal. Vi har också kontrollerat kvaliteten på programmet, och vi undersöker just nu potentialen att faktiskt använda detta.
Programmet, som än så länge bara är en prototyp, visar användaren till rätt hylla via en röd tunnel och kan registrera när varan plockats.
— Det finns ju såklart brister, men potentialen finns definitivt. Vi tittar också på hur detta system kan intergreras och kommunicera med andra system, berättar Mikael Miettinen.
Under årets Logistik och Transport i Göteborg demonstrerade även Jugenheinrich upp sin senaste smalgångstruck EKX genom en tur i VR-glasögon.
— En väldigt häftig känsla, berättar Malin Millnert, ansvarig för marknadskommunikation på bolaget.
Truckmodellen, som specialiserar sig på höga lyft i smala gångar, finns sedan tidigare på marknaden men har i år fått sig ett ansiktslyft då den uppdaterats för att hjälpa de kunder som vill plocka mer effektivt, med bland annat ett guidesystem och en smalare profil. Och effektivisering tror Malin är framtiden för lagerhantering:
— Digitalisering och automatisering kommer allt mer och erbjuder mycket större flexibilitet för kunderna. De kan välja mellan helauto, halvauto och manuella maskiner och få assistans genom digitala hjälpsystem, vilket är väldigt positivt utifrån kundens behov som ju ändras hela tiden.
I Jugenheinrich monter under mässan kunde besökare också prova på ett spel för att försöka att manuellt navigera snabbare än truckens navigationssystem, något som visade sig populärt att prova på, men desto svårare att vinna.
— Ingen har lyckats än, säger Malin och skrattar.
Totalkoncept är lösningen enligt UniCarriers
UniCarriers visade upp sin syn på logistik under Logistik & Transport i Göteborg- ett totalkoncept där allt ifrån lagerdesign till system, truckar och utbildning ingår.
— Vi har dels vårt ledningssystem som ger total koll över allt som händer, marknadens nyaste höglyftande truck och och ett utbildningssystem. Det finns en massa mjuka värden som sitter ihop med trucken som kan föras samman, säger Nils Engelbrektsson, Equipment manager.
Just de mjuka värdena tror också Nils Engelbreksson det kommer att finnas ett ökande behov av i framtiden:
— Det som inte hör till trucken kommer att få ökad betydelse. Det innebär ökat behov av utbildning, att kunna dimensionera personal och utveckla inom fysiskt plock. Truckföraren i framtiden är inte bara en förare, föraren kommer att plocka, fakturera och skicka iväg information. Trucken blir ett eget logistikkontor och då ökar också kraven på förarnas kompetens.
Framtiden har all information i ett system
Toyota visade under Logistik & Transport upp en framtidsorienterad monter med bland annat ett fleet managementsystem.
— Vi vill visa hur vi kan använda teknik på det mest effektiva och kundinriktade sättet. Automation växer oerhört och det går att effektivisera många flöden, berättar Lotta Johansson, projektledare.
Just nu tittar Toyota mot att låta alla system samverka med varandra i ett enda system, något som tar form utifrån deras kunder.
— Jag tror att det ligger ganska nära i framtiden, kanske är det här om 3-5 år. Det mesta finns redan i vårt fleet management system och vi har ju redan ett hel uppsättning truckar, berättar Lotta Johansson.
Helt fri sikt framåt för Linde
— På mässan visar vi bland annat upp vår truck Roadster, den första trucken med helt fri sikt framåt, och ett armerat glastak, vilket för att sikten uppåt blir helt fri. Vi demonstrerar via VR-glasögon och det har varit väldigt uppskattat, berättar Felicia Ek, marknadskommunikatör på Linde under Lager & Logistik.
Enligt Felicia Ek händer det väldigt mycket i branchen, och framtiden tror hon kommer att handla allt mer om smarta lösningar och säkerhet på lager:
— Vi jobbar mycket med säkerhet genom bland annat vårt fleet managementsystem där man bland annat kan säkerställa att rätt förare kör rätt fordon, och till exempel ställa in så att nya förare får en reducerad hastighet i sina truckar. Sedan kommer det mer och mer kring autotruckar, det är något som många kunder efterfrågar.
Sundsvall Logistikpark under utveckling
Ett transportnav för gods växer nu ram i Sundsvall. Utvecklingen av ett effektivt och hållbart transportnav i Sundsvall är ett projekt där kommunen, Trafikverket och SCA samarbetar. Samordnare av projektet är det kommunala bolaget Sundsvall Logistikpark AB.
— Vi vill effektivisera och få mer miljövänliga transporter, därför bygger vi en helt ny logistikpark vid hamnen i Sundsvall som kommer att vara i drift 2021. Det är ett väldigt bra strategiskt läge mitt i Sverige nära stambanan, berättar Alexandra Olsson på Sundsvall Logistikpark.
Samarbetsvillig robot blickar framåt
Under Logistik & Transport kunde besökarna bevittna hur en liten robot åkte runt i Arhos monteryta.
— Det är en kollaborativ robot, den jobbar bland folk och känner av sin omgivning. Roboten är särskilt utvecklad för inomhuslogistik och ett vanligt användningsområde är sjukhus där den hjälper till att bland annat transportera plasma, berättar Jörgen Mossberg, account manager.
Roboten går dock också att använda i produktionsanläggningar också menar han, och det pågår en utveckling för att den ska kunna känna igen specifika personer. Prototyper är redan framtagna och den nya uppdaterade produkten väntas komma om något år, och robotar är enligt Jörgen Mossberg framtiden för logistik:
— Jag tror att det kommer att explodera med liknande robotprodukter som denna. Robotarna har ju funnits i några år, men nu sjunker priserna och de har blivit enklare att tillverka.
Kilenkrysset utökar sin verksamhet
— Vi har allt mer förfrågningar på helhetslösningar, och individuella lösningar för varje kund. Det händer mycket i branchen och det är väldigt kul, berättar Matilda Pettersson, affärsutvecklare på Kilenkrysset under Logistik & Transport. Företaget, som främst jobbar med etableringar av byggnader för lager, kontor och logistik, ägnar sig nu åt nyetableringar i bland annat Södertälje. Men företaget har även börjat arbeta med bostadsbyggande.
— Vi tar oss in på bostadsmarknaden, vilken lämpar sig för oss, och har några detaljplaner på gång både för villor och flerbostadshus. En styrka vi har där är bland annat våra egna fasadelement från Kilen Prefab. Vi vill helt enkelt utvecklas mer och bygger vår organisation kring detta, säger Matilda Pettersson.
”Business Region Örebro är framtidens etableringsplats”
— Örebroregionen har ett väldigt bra geografiskt läge, ett starkt universitet, samt en bra infrastruktur med stödfuntioner, kombiterminaler och Sveriges tredje största fraktflygplats. Därför är området en optimal etableringspunkt för företag, berättar Business Region Örebros investerings- och etableringsansvarige Mats Helgesson under Logistik & Transport.
Business Region Örebro är ett samarbete mellan elva kommuner inom näringslivsfrågor, och har redan 500 etablerade logistikföretag med mellan 5 000-10 000 personer anställda inom området. Men regionen planerar för ännu fler etableringar i framtiden, menar Mats Helgesson:
— Vi ligger helt rätt lokaliserade i förhållande till hela Norden, och blev i år rankad som Sveriges näst bästa logistikregion i Sverige efter Göteborg. Tyngdpunkten hamnar i Örebro även sett från våra skandinaviska grannländer, och därför har regionen all möjlighet att växa.
Tyringekonsult integrerar informationssystemen
— Alla affärssystem ser olika ut beroende på de krav som sätts. Därför jobbar vi med att integrera kundens egna system så att det uppfyller kravet hos beställaren. Vi har ett bra bassystem själva som kan hantera flera olika områden, som till exempel fordon, bygg, transport och tull, och därför blir systemet också bättre och bättre hela tiden, säger Mats Nilsson på Tyringekonsult under Transport & Logistik.
Framöver tror han att det kommer att bli ett allt större tryck på integration och automatisering inom branschen:
— Vi utvecklar plattformen hela tiden och nästan uteslutande med kunderna, och det finns ett allt större tryck på automatik och kontroll.
Quinyx vill optimera bemanningen
— Det är viktigt att kunderna kan sätta rätt bemanning, och därför behövs prognoser. Vi har tagit fram ett program som gör precis det, med bemanningsplanering och tidsrapportering som är enkelt att använda i en app, berättar Magnus Linzander från bolaget Quinyx, verksamma inom personalplanering.
Jan Nilsson sammanfattar Logistik & Transport
Jan Nilsson, affärsansvarig på Logistik & Transport sammanfattar årets arrangemang:
- Vi kan konstatera att det varit en väldigt bra mässa som i år lockat fler besökare från fler branscher, t ex e-handelsbranschen. Det är ett bevis på att vårt fokus på e-handelslogistik slagit igenom, säger Jan Nilsson.
Scenprogrammet har varit en central punkt där hundratals besökare har tagit del av kunskapshöjande seminarier.
- Intresset var mycket stort och i princip har det varit fullsatt på flertalet av föredragen. Innehållet var brett med allt från konsumentdriven logistik, drönarteknik, förpackning till transportoptimering, berättar Jan Nilsson.