E-handlarna tror på en god jul

Foto: Infocux
Foto: Infocux

Hösten har inte varit något vidare. Men julen och de närmaste månaderna lär bli desto bättre. Det spår e-handlarna i en ny e-handelsindikator.

Betaltjänsten Payson har tillfrågat drygt 500 e-handlare om deras ekonomiska utveckling hittills under året och utsikterna för de kommande månaderna. Två mönster är tydliga: handeln hittills i år har varit svag men förhoppningarna inför de kommande månaderna är desto större.

Nästan en tredjedel (28) procent uppger att de inte haft någon tillväxt alls i år. Bland skälen anges bristande marknadsföring liksom hårdare konkurrens.
-Läget har blivit hårdare och hårdare eftersom sökvägarna till de här butikerna är desamma. Vill du köpa exempelvis strumpor så spelar det väldigt stor roll vilket företag som dyker först upp i söklistan. Därför skulle jag vilja säga att det är en större utmaning för e-handeln än för den traditionella handeln, säger Emma Lindgren, marknadschef för Payson.

Jonas Ogvall, vd för Svensk Digitalhandel, ser ytterligare ett skäl till varför framför allt klädbranschen haft en tuff period, nämligen vädret.
-Näthandeln är precis som den traditionella handeln väderberoende och vi har inte haft någon höst i år. Det var sommar långt in i september och även oktober har varit varmt, därför har mycket av försäljningen av höstkläder kommit i gång senare, säger han till TT.

När det gäller de kommande månaderna uppger samtidigt 45 procent av de tillfrågade att deras tillväxt kommer att vara stark, alternativt mycket stark under det närmaste kvartalet. 43 procent bedömer tillväxten som svag.

I den perioden ingår också starka köpperioder, "Black Friday", shoppingdagen i november som kommit att etableras även i Sverige och så julhandeln.
-För varje år så handlar svenskarna mer och mer av sina julklappar på nätet. För fem år sedan var man kanske osäker på om klapparna skulle komma i tid. Nu vågar man lita på att e-handeln ska leverera, säger Emma Lindgren.

Jonas Ogvall ser också en annan - kanske lite mer oväntad - anledning till att e-handeln har goda förutsättningar inför julruschen, nämligen julaftons veckodag.
-I år ligger julafton på en lördag vilket är bra. Det ger kunder hela veckan på sig att handla inför julen, säger han.
E-handlarna spår en stark avslutning på 2016, enligt en ny undersökning.
(TT)

Fakta: E-handel
Detaljhandeln omsatte förra året 726,6 miljarder inklusive moms.
Förra året hade e-handeln 6,9 procent av detaljhandelsmarknaden. Räknar man bort mat står e-handeln för 12 procent av marknaden.
E-handeln växte med 19 procent under 2015 och den traditionella med 4,7 procent för samma period.
Enligt HUI research växer e-handeln betydligt snabbare nu än den traditionella handeln.
Källa: Svensk digital handel och HUI Research

Fakta: E-handelsindikatorn
Betaltjänsten Payson har gjort undersökningen som besvarats av 568 svenska e-handlare. De ombeddes bland annat bedöma hur de ser på e-butikens tillväxt:
Senaste månaden (anges i procent) Kommande månaden Mycket stark 4 7 Stark 27 38 Svag 38 43 Ingen tillväxt 28 12 Negativ tillväxt 4 2
Källa: Payson