E-handeln växer snabbt i Kina, men logistiken har inte hängt med i den utvecklingen. Därför finns stora potentialer i Kina för europeiska företag som specialiserat sig på att effektivisera och automatisera logistikprocesser. Det menar professor Dianjun Fang, vid Tongji-universitetet i Shanghai, en av talarna vid konferensen Nordic Delivery Conference 2016.
– Logistik i Kina är på en mycket låg nivå jämfört med Tyskland, som är ett av de främsta länderna i världen inom logistik. Detta trots att Kina har en bra infrastruktur, många förare och lastbilar, och att Kinas regering har hjälpt till att finansiera många moderna logistikparker, säger Dianjun Fang.
– Problemet är bristen på IT-system för att samordna logistik och frakt, både i lager och hos transportörerna, samt bristen på samarbete mellan företag inom logistik och frakt. Allt detta gör logistiken i Kina både kostsam och ineffektiv. Till exempel har lastbilar i Kina ofta halvtomma laster, och om ett kinesiskt lager har ett IT-system stödjer det sällan lagerprocesserna, fortsätter han.
Dianjun Fang betonar samtidigt vikten av att europeiska företag förstår kinesisk affärskultur för att komma in på den kinesiska marknaden.
– Kineser är inte bra på att planera och tänka i processer utan mer intresserade av ha den nyaste och bäst marknadsförda tekniken. Det är därför viktigt att det europeiska företaget övertygar det kinesiska om vikten av att analysera sina processer innan de väljer vilken teknik som ska stödja deras befintliga lager-, logistik- och leveransprocesser, säger Dianjun Fang.