Nu har Neste öppnat nya depåer för förnybar diesel i Kalmar, Malmö och Göteborg. Efterfrågan på HVO ökar snabbt också i Sverige och genom de nya depåerna blir det närmare för bolagets återförsäljare att nå åkerier och bussbolag som vill tanka förnybart.
– Vi ser en mycket starkt ökad efterfrågan på förnybar diesel från den tunga trafiken. Genom de nya depåerna på viktiga orter blir det enklare för fler att gå över till ett förnybart drivmedel och minska sin klimatpåverkan, säger Fredrik Törnqvist, marknadschef för Neste i Skandinavien.
Sedan tidigare har Södertäljedepån varit igång men nu har även depåer i Kalmar (april), Malmö (maj) och Göteborg (juli) öppnat och är i full gång. Den HVO som Neste säljer i Sverige baseras på avfall och restprodukter, vilket minskar utsläppen av växthusgaser med 85-90 procent jämfört med fossil diesel.
– HVO kan användas direkt i befintliga dieselmotorer, men för att köra på ren HVO krävs fordonstillverkarens godkännande. De stora fordonsleverantörerna, bland annat Volvo, Scania, Mercedes, DAF och MAN har gett klartecken för sina lastbilsmotorer vilket bidragit till den ökade efterfrågan, säger Fredrik Törnqvist.
Nestes förnybara diesel har samma kemiska egenskaper som fossil diesel, men kan framställas från vegetabiliska och animaliska oljor och fetter. Bränslet är helt fritt från svavel och aromatiska kolväten och sänker dessutom utsläppen av kväveoxider.
Neste är den största leverantören av förnybar diesel globalt. Under 2015 minskade Nestes globala försäljning av förnybar diesel utsläppen av växthusgaser med 6,4 miljoner ton, vilket motsvarar cirka 40 procent av de svenska trafikutsläppen.