E-handlade varor direkt till bakluckan

Foto: Postnord
Foto: Postnord

Med Volvo Cars digitala tjänst In-car Delivery kan konsumenter få sina näthandlade varor levererade av Postnord direkt till bakluckan på bilen. Nu växer möjligheten för fler att kunna välja detta leveranssätt. Elektronikföretaget NetOnNet och sportkedjan Intersport kommer att erbjuda detta alternativ till både göteborgare och stockholmare.

Volvo In-car Delivery började testas tillsammans med Postnord och Lekmer i Göteborg i november förra året. Lösningen har fungerat mycket bra och allt fler företag och konsumenter har efterfrågat denna leveransmöjlighet.

– Även om nio av tio konsumenter är nöjda med sin senaste leverans räcker det inte med ett bra postombudsnät, rikstäckande brevbärarnät, bra lantbrevbärarservice och hemleveranstjänster. Vi måste utveckla och erbjuda fler bekväma leveranslösningar som uppfyller mottagarens önskemål om att få välja mellan olika alternativ. Att leverera till bakluckan till mottagarens bil är både tidsbesparande och smidigt för mottagaren, säger Anders Holm, vd Postnord Sverige.

Volvo In-car Delivery är enkelt att använda vid beställning av varor på nätet. Den volvoägare som vill använda tjänsten väljer detta leveransalternativ när de slutför köpet av sina varor. Vid leveransen använder PostNord en digital nyckel som kan öppna och stänga bilen en gång. Volvoägaren får sedan besked när leveransen är gjord. Volvo In-car Delivery finns som en funktion i Volvo On Call-appen.

– Vi inför inte teknik för teknikens skull. Vi vill göra det enkelt för våra kunder. I dag har många av oss ont om tid, och att då enkelt kunna beställa det man vill ha via nätet, och sedan få leverans direkt till bilen sparar värdefull tid, säger Kristian Elvefors, vd på Volvo Car Sverige.