Coop levererar e-handlad mat till Landvetter

Charlotte Ljunggren vid Coops leveransbil på Göteborg Landvetter. Foto: Tommy Holl

Coop är först ut i Sverige med en innovativ tjänst för att leverera mat som beställts på nätet. Idag startar Coop ett test där man kan beställa sin mat på nätet och sedan välja att hämta ut matkassarna utanför ankomsthallen på Göteborg Landvetter Airport. Kraven på flexiblare leveranslösningar ökar, samtidigt förväntas kraven från kunder öka ännu mer när fler väljer att köpa mat på nätet.

När man reser, privat eller i jobbet, kan det vara svårt att få ihop matinköpen och ofta kommer man hem till ett tomt kylskåp. Handla mat på nätet kan man göra var som helst, men hittills har man antingen kunnat få matkassen hem eller hämta den i en fysisk butik. Men från och med 16 april sätter Coop upp en leveranslösning, där de som handlar på coop.se kan välja att hämta ut beställda matkassar på Göteborg Landvetter. Det är första gången en liknande tjänst erbjuds i Sverige.

– Landvetter är en viktig knutpunkt i göteborgsregionen med mycket folk i rörelse. Nu kan du hämta upp dina matkassar direkt när du landat, en tjänst som vi på Coop blir först med i Sverige. Vi ser en stor ökning av e-handeln med mat i Västsverige och vi vill vara på tårna för att utveckla nya lösningar för våra kunder och medlemmar, säger Ronnie Wångdahl, vd Coop Väst.

Tillvägagångssättet är detsamma som att beställa mat för hemleverans eller upphämtning i en av Coops butiker. När man har handlat klart och valt de varor man vill ha och ska välja leveranssätt kan man välja Göteborg Landvetter som avhämtningsplats. Därefter väljer man vilken dag och tidpunkt man vill hämta ut sin beställning. Leveransbilen från coop.se kommer att finnas utanför flygplatsens ankomsthall

– Vi är glada över att Coop väljer Göteborg Landvetter som första plats i Sverige för lansering. Denna service är något som många resenärer efterfrågat för att slippa komma hem till en tom kyl efter resan. Flygplatser är idealiska för att lansera nya upplägg med över 19 000 dagliga resenärer som är öppna för att testa nytt. Vi ser det därför som en idealisk arena för samarbetet med Coop, säger Charlotte Ljunggren, direktör marknad och kommersiell utveckling på Swedavia.

Under testperioden vill Coop se hur tjänsten tas emot av resenärerna och se hur det kompletterar Coop Onlines hela erbjudande. I ett nästa steg finns möjligheten att sätta upp liknande lösningar på andra platser och knutpunkter i Sverige.