Skellefteå buss gör plusresultat i bokslutet 2018

Ett framgångsrikt år för Skellefteå buss. Foto: Skellefteå buss

2018 blev ett av de mest framgångsrika åren i Skellefteå buss historia. Antalet resor i stadstrafiken ökade med drygt 22 000 jämfört med året före. Bokslutet visar över två miljoner kronor i vinst, vilket överträffar budget.

– De positiva siffrorna är ett kvitto på att vi fortsätter utveckla den lokala kollektivtrafiken i önskad riktning, säger Skellefteå buss vd Andreas Olofsson.  

När siffrorna för 2018 nu är sammanställda framgår att det totalt gjordes 1 284 057 resor i stadstrafiken under 2018, vilket går att jämföra med 1 261 773 under 2017. Det innebär en ökning med närmare två procent.

– Vi har lyckats hålla i reseökningen över tid de senaste åren fastän vi jämför bakåt mot ständigt ökande nivåer av resenärer, säger Andreas Olofsson.

I och med att elever från Norrhammarskolan flyttades över till nybyggda Morö Backe skola vid höstterminens start ifjol försvann också ett stort underlag hos Skellefteå buss jämfört med 2017. Samtidigt bjöd sommaren 2018 på soligt och varmt väder, vilket inte brukar vara gynnsamt för resandet med kollektivtrafik.

– Det är extra glädjande att vi lyckades förstärka den trenden trots yttre förutsättningar som spelat emot oss, säger Andreas Olofsson.

Reseökningen är en förklaring till Skellefteå buss plusresultat i bokslutet 2018 på 2 154 000 kronor före dispositioner och skatt.

– Intäkterna har ökat och vi har haft god kostnadskontroll. Vi har även lyckats sluta mer förmånliga avtal och kommit ur de avtal som inte varit lönsamma. Vi har sammantaget en stabil ekonomi med en stark soliditet som skapar förutsättningar för de kommande investeringarna vi ska göra i verksamheten, säger Andreas Olofsson.

Vid mätningen 2018 hade Skellefteå buss 241 anställda. Den totala sjukfrånvaron bland företagets anställda var låg, 5,6 procent, vilket är den bästa interna siffran sedan 2014.

– Sjukfrånvaron är långt under branschsnittet och något vi kan vara stolta över. Vår kundundersökning ifjol gav positiva svar från vår omvärld, och det stora förarkollektivet som möter våra kunder varje dag har bidragit till den förbättrade bilden av våra produkter och tjänster, säger Andreas Olofsson.