Skip to main content
  • Home
  • Reportage
  • Annonsera
  • Nyhetsbrev
  • tidningen dagens transport & logistik
More newspapers
Dagens Näringsliv
Bygg
Dagens Fastigheter
Stockholm Bygg
GBGbygg
Dagens VA
Energi
Vindkraft
Solenergi
Industri
Infrastruktur
Järnväg
Miljöteknik
Metaller & Gruvor
Inredning
Papper & Massa
Sport & Fritid
Pulp & Paper
Mining & Metal
Mötesplatsen för dig inom lager-, transport- och logistikbranschen, May, 23 2025
Home

Senaste nytt

Den hanterade godsvikten i svenska hamnar var totalt 164 miljoner ton, vilket var en ökning med 3 procent, detta jämfört med det låga värdet för 2023. Foto: Philip Myrtorp/Unsplash
Rundvirke lyfter svensk godshantering i hamnar 2024
SL-bussar vid Slussen. Foto: Stina Wickenberg
KTH-modell visar hur elfordon kan minska metallberoende
Trafiken låg nere i 65 dagar, med ekonomiska förluster för LKAB på omkring 100 miljoner kronor per dag. Foto: LKAB
Orsaken till urspårningen på Malmbanan klar
SL-bussar vid Slussen i Stockholm. Foto: Stina Wickenberg
DEBATT – Kollektivtrafiken hotas av upphandlingskris
Portladdningen har en lång laddarm som gör det möjligt att ladda fordon även när det är trångt på lossningsplatsen – vilket underlättar och effektiviserar arbetet. Foto: Martin & Servera
Martin & Servera inviger laddinfrastruktur för el-lastbilar
‹›
  • Home
  • Reportage
  • Annonsera
  • Nyhetsbrev
  • tidningen dagens transport & logistik

Toppnyheter

Den hanterade godsvikten i svenska hamnar var totalt 164 miljoner ton, vilket var en ökning med 3 procent, detta jämfört med det låga värdet för 2023. Foto: Philip Myrtorp/Unsplash

Rundvirke lyfter svensk godshantering i hamnar 2024

SL-bussar vid Slussen. Foto: Stina Wickenberg

KTH-modell visar hur elfordon kan minska metallberoende

Trafiken låg nere i 65 dagar, med ekonomiska förluster för LKAB på omkring 100 miljoner kronor per dag. Foto: LKAB

Orsaken till urspårningen på Malmbanan klar

SL-bussar vid Slussen i Stockholm. Foto: Stina Wickenberg

DEBATT – Kollektivtrafiken hotas av upphandlingskris

Portladdningen har en lång laddarm som gör det möjligt att ladda fordon även när det är trångt på lossningsplatsen – vilket underlättar och effektiviserar arbetet. Foto: Martin & Servera

Martin & Servera inviger laddinfrastruktur för el-lastbilar

Eskilstuna Kombiterminal. Foto: Eskilstuna Logistik Eskilstuna Kombiterminal. Foto: Eskilstuna Logistik

Eskilstuna först ut i Mälardalen med el för tung trafik

Eskilstuna kombiterminal blir en av de första terminalerna i Mälardalen med att erbjuda tung lastbilstrafik...

Det solladdade elfordonet EVIG. Foto: Clean Motion Det solladdade elfordonet EVIG. Foto: Clean Motion

Airmee satsar på solladdade Evig

Efter ett genomfört pilotprojekt i Göteborg har en avsiktsförklaring tecknats mellan Clean Motion och logistikföretaget...

Advertisement

Det började med tre lagerhissar. Sen två till. Och två till.

Ni vet hur det är, har man väl börjat är det svårt att sluta. Nä...

Göteborgs hamn. Foto: nikola johnny mirkovic /unsplash Göteborgs hamn. Foto: nikola johnny mirkovic /unsplash

Strejk i svenska hamnar – trots nytt avtal

Trots att Sveriges Hamnar nyligen har tecknat ett nytt Hamn- och Stuveriavtal med Svenska Transportarbetareförbundet...

En illustration av den tredje Limfjordsförbindelsen vid Ålborg, där en fyrfilig motorväg på 20 kilometer dyker ner i en tunnel under Limfjorden. Illustration: Projektet: Limfjordsförbindelsen En illustration av den tredje Limfjordsförbindelsen vid Ålborg, där en fyrfilig motorväg på 20 kilometer dyker ner i en tunnel under Limfjorden. Illustration: Projektet: Limfjordsförbindelsen

Åtta tunnelprojekt ingår i Danmarks nya infrastruktursatsning

Danmarks nya infrastrukturplan, som sträcker sig fram till 2035, omfattar investeringar på över 22 miljarder...

Kim Johansen Transport Group är verksamt i stora delar av Europa och har specialiserat sig på tidskritiska transporter, där godset ofta körs i skift med två förare för att minimera stillestånd. Företaget har kontor och terminaler i flera länder, däribland Danmark, Sverige, Tyskland, Frankrike och Litauen. Foto: Kim Johansen Transport Group Kim Johansen Transport Group är verksamt i stora delar av Europa och har specialiserat sig på tidskritiska transporter, där godset ofta körs i skift med två förare för att minimera stillestånd. Företaget har kontor och terminaler i flera länder, däribland Danmark, Sverige, Tyskland, Frankrike och Litauen. Foto: Kim Johansen Transport Group

Kim Johansen Transport redovisar stora förluster trots tillväxt

Ledande danska transportföretaget Kim Johansen Transport Group har länge haft en stark position på den...

Lyko hyr samtliga ytor i fastigheten som har en uthyrningsbar yta på 36 652 kvadratmeter. Bild: Logista Lyko hyr samtliga ytor i fastigheten som har en uthyrningsbar yta på 36 652 kvadratmeter. Bild: Logista

Logistea i jätteförvärv – köper Lyko-anläggning för 433 miljoner

Logistea har tecknat avtal om att förvärva logistikfastigheten Ytteråker 2:5 i Vansbro kommun, Sverige. Fastigheten...

Pilotprojektet i Nacka visar hur lokalproducerad solenergi, förnybar energi och smart teknik tillsammans kan skapa nya lösningar för elektrifierade transporter.  Foto: OKQ8 Pilotprojektet i Nacka visar hur lokalproducerad solenergi, förnybar energi och smart teknik tillsammans kan skapa nya lösningar för elektrifierade transporter.  Foto: OKQ8

Sol, batterier och laddning i ny pilotstation

OKQ8 och Skellefteå Kraft har tillsammans öppnat en pilotstation i Nacka där solpaneler, batterilagring och...

Vid mässan visas flera specialutvecklade redskap. Bland annat presenteras två modeller av gripverktyget GMZ 22, anpassade för spårarbeten – en med kombinationsskopa och en särskilt utvecklad för lyft av spårkomponenter. Därutöver visas även PG SWA 33 FEM II-pallgaffel, ett antal olika skopor, bland annat 2-i-1-skopa och GRL 90 rensskopa för dikesarbeten. Foto: Liebherr Vid mässan visas flera specialutvecklade redskap. Bland annat presenteras två modeller av gripverktyget GMZ 22, anpassade för spårarbeten – en med kombinationsskopa och en särskilt utvecklad för lyft av spårkomponenter. Därutöver visas även PG SWA 33 FEM II-pallgaffel, ett antal olika skopor, bland annat 2-i-1-skopa och GRL 90 rensskopa för dikesarbeten. Foto: Liebherr

Liebherr visar nya järnvägsgrävare på IAF 2025 i Münster

Under den internationella spårteknikmässan IAF 2025, som hålls i Münster mellan 20-23:e maj, presenterar Liebherr...

Genom att imitera hur människor använder fingertopparna för att känna igen ett föremål erbjuder Vulcan en lösning på ett av logistikens mer komplexa problem: att kunna automatiskt avgöra vad ett föremål är, hur det är placerat och hur det bäst kan greppas, även om det inte syns tydligt. Foto: Amazon Genom att imitera hur människor använder fingertopparna för att känna igen ett föremål erbjuder Vulcan en lösning på ett av logistikens mer komplexa problem: att kunna automatiskt avgöra vad ett föremål är, hur det är placerat och hur det bäst kan greppas, även om det inte syns tydligt. Foto: Amazon

Robot med fingertoppskänsla för framtidens lager

Amazon har utvecklat en ny typ av robot som använder beröring för att känna igen...

Jaani Heinonen, Head of Invest, Business Sweden, Sachin Tikekar, President & Joint MD, KPIT Technologies, och Patrik Andersson, vd Business Region Göteborg, inviger KPIT:s teknikcenter på Lindholmen Science Park i Göteborg. Fotograf: Christian Borg / Business Region Göteborg Jaani Heinonen, Head of Invest, Business Sweden, Sachin Tikekar, President & Joint MD, KPIT Technologies, och Patrik Andersson, vd Business Region Göteborg, inviger KPIT:s teknikcenter på Lindholmen Science Park i Göteborg. Fotograf: Christian Borg / Business Region Göteborg

Global mobilitetsjätte etablerar sig i Göteborg

Mjukvaruföretaget KPIT etablerar ett nytt teknikcenter i Göteborg. Målet är att inom ett år ha...

Regionens hus, Region Uppsala. Foto: Region Uppsala Regionens hus, Region Uppsala. Foto: Region Uppsala

Region Uppsala utreder investering i ny lagerlokal

Regionstyrelsen i Uppsala har beslutat att en förstudie ska genomföras för att utreda en möjlig...

Örusundsbron. Foto: Karl Hörnfeldt Örusundsbron. Foto: Karl Hörnfeldt

Öresundsbrons flaskhals hotar godstrafiken till Europa

25 år efter invigningen av Öresundsbron uppmärksammas infrastrukturens betydelse för svensk export. Samtidigt pekar branschen...

Arnö industriområde i Nyköpings kommun. Foto: Galjaden Arnö industriområde i Nyköpings kommun. Foto: Galjaden

Ny testanläggning för plaströr – Element bygger i Nyköping

Element Materials Technology tar nästa steg i sin expansion inom testning av plaströr och etablerar...

Att det brådskar att sätta spaden i jorden blev tydligt under Oslo-Stockholm Forum 2025.  Foto: Oslo-Stockholm 2.55 Att det brådskar att sätta spaden i jorden blev tydligt under Oslo-Stockholm Forum 2025.  Foto: Oslo-Stockholm 2.55

Snabbtågsprojektet Oslo–Stockholm kräver beslut

En snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm är avgörande för tillväxt, beredskap och konkurrenskraft. Under...

Vy över Korsvägen och Svenska Mässan Gothia Towers. Foto: Svenska Mässan Gothia Towers Vy över Korsvägen och Svenska Mässan Gothia Towers. Foto: Svenska Mässan Gothia Towers

EVS38 till Göteborg – världens eltransporter i fokus

För första gången någonsin arrangeras världens största mässa och konferens inom elektrifiering av transporter i...

Vi firar en milstolpe – tunnelborrmaskinen Flavia och dess team har nått den österrikiska gränsen.
Bild: © BBT Vi firar en milstolpe – tunnelborrmaskinen Flavia och dess team har nått den österrikiska gränsen.
Bild: © BBT

Italienska tunnelarbetet vid Brennerbasistunneln klart – viktig milstolpe för europeiskt järnvägsbygge

– Vi har nu avslutat den maskinella tunneldrivningen på italiensk mark – med det beskedet...

Fastigheten i Trelleborg har en total uthyrningsbar yta om cirka 11 500 kvadratmeter. Foto: SLP Fastigheten i Trelleborg har en total uthyrningsbar yta om cirka 11 500 kvadratmeter. Foto: SLP

SLP tillträder logistikfastighet i Trelleborg

SLP offentliggjorde i januari i år att man tecknat ett avtal om att förvärva en...

Mälartinget samlade 400 deltagare i Örebro. Foto: Pavel Koubek/Mälardalsrådet. Mälartinget samlade 400 deltagare i Örebro. Foto: Pavel Koubek/Mälardalsrådet.

1171 miljarder på spel – finansministern i möte med 300 politiker

1171 miljarder kronor i infrastrukturinvesteringar stod i centrum när finansminister Elisabeth Svantesson, deltog i Mälartinget...

Eldrivna L25 Electric i arbete inomhus på Euromaint i Sundsvall. Foto: Torbjörn Bergkvist Eldrivna L25 Electric i arbete inomhus på Euromaint i Sundsvall. Foto: Torbjörn Bergkvist

Ny maskin ersätter två hos Euromaint

Två gamla maskiner behövde ersättas vid Euromaints verkstad i Sundsvall. Istället för en ny hjullastare...

Fartyget Eventin, tidigare Storviken, är en dubbelbottnad tanker som är 274,4 meter lång och 48 meter bred. Bilden visar när fartyget anländer till Rotterdam. Dess transportkapacitet är cirka 175 000 kubikmeter. Fartyget drivs av en sexcylindrig tvåtakts dieselmotor av typen 6S70ME-C från MAN med en effekt på 17 640 kilowatt, som driver en ställbar propeller. Fartygets toppfart är omkring 16 knop. Foto: Wikipedia Common Lic: kredit: AlfvanBeem - Fartyget Eventin, tidigare Storviken, är en dubbelbottnad tanker som är 274,4 meter lång och 48 meter bred. Bilden visar när fartyget anländer till Rotterdam. Dess transportkapacitet är cirka 175 000 kubikmeter. Fartyget drivs av en sexcylindrig tvåtakts dieselmotor av typen 6S70ME-C från MAN med en effekt på 17 640 kilowatt, som driver en ställbar propeller. Fartygets toppfart är omkring 16 knop. Foto: Wikipedia Common Lic: kredit: AlfvanBeem -

Storbritannien trappar upp sanktioner mot rysk oljeexport till havs

Den brittiska regeringen meddelar att upp till 100 tankfartyg som misstänks användas för export av...

Projektet har dock kantats av förseningar, skenande kostnader och minskat politiskt stöd. Den norra sträckningen till Manchester skrotades officiellt i oktober 2023. Foto: HS2 Projektet har dock kantats av förseningar, skenande kostnader och minskat politiskt stöd. Den norra sträckningen till Manchester skrotades officiellt i oktober 2023. Foto: HS2

Risk för miljardnota när brittiska Euston station ska bli höghastighetslinjen HS2:s terminal

Storbritanniens höghastighetsprojekt HS2 har varit föremål för debatt i över ett decennium – nu hotar...

  • Fler nyheter

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna direkt i din inkorg. (Kostnadsfritt)


*

Antti Vainio, Nordic Policy Manager, ChargePoint berättar om framtidens e-mobilitet. Foto: ChargePoint

ChargePoint pekar ut framtiden för e-mobiliteten

Innovation kring laddinfrastruktur skapar en ny era inom mobilitet, framdriven av laddoperatörernas behov av att...

Nya numret av Transport och logistik ute nu (nr 2, 2025)

Nya numret av Transport och logistik nr 2, 2025 ute! Kontakta prenumerera@conventusmedia.se för att få...

Nya numret av Transport och logistik ute nu (nr 1, 2025)

Nya numret av Transport och logistik nr 1, 2025 ute! Kontakta prenumerera@conventusmedia.se för att få...

Platsannonser

    « Previous Next »
    Medlem? Log in here »
    Regeringens ambition är att nu bygga bort underhållsskulden i svensk transportinfrastruktur. Arkivbild

    Ledare - Sent ska syndaren vakna Regeringen lägger rekordstor proposition

    Nu satsas det stort på att bygga bort underhållsskulden i transportinfrastrukturen. I höstbudgeten har regeringen...
    Foto: Wikimedia Commons/Michael Movchin

    Krönika -Önskedrömmarna om elbilar hotar nu europeiskt välstånd

    I min exposé över de främsta symbolerna för ett rent och klimatriktigt liv har vi...
    Under de fullständiga avstängningarna kommer det inte att vara möjligt att bedriva godstrafik till eller från de nämnda destinationerna, vilket kan leda till betydande förseningar och omdirigeringar. På grund av den samtidiga avstängningen av sträckan Berlin–Hamburg kommer godstrafiken till och från Hamburg-Billwerder endast att kunna ske delvis via städerna Lüneburg och Büchen. Foto: Deutsche Bahn

    Bron Norderelbbrücke i Hamburg stängs för underhåll – påverkar godstrafik och pendeltåg

    För att säkerställa Norderelbbrückes tillgänglighet i miljonstaden Hamburg krävs ytterligare underhållsarbeten på godsjärnvägsspåren (linje 1280)...
    Inom flyget är det idag tillåtet att flyga med 50 % biobränsle i tankarna för kommersiellt flyg. Militärflyg som följer andra regler har redan använt 100% biobränsle vid flygningar. Bilden visar A330neo och ett plan från Qatar Airways Airbus A350-900 vid flygplatsen Toulouse-Blagnac. Foto: Wikipedia Common, kredit: Alex Cheban

    Brist på säkra vätgasprojekt hotar expansionen av hållbara bränslen

    Bristen på fast beslutade vätgasprojekt riskerar att försvåra utvecklingen av marknaden för hållbara bränslen, varnar...
    Amerikanskt militärmateriel har lastats på järnvägsvagnar vid Narviks station. Den transporterades med Ofotbanen till Sverige under Natoövningen Immediate Response i april i år. Foto: Marianne Henriksen, Bane NOR

    Nytt samarbetsavtal om godsvagnar ska stärka nordiskt försvar

    I ett betydande steg mot att förbättra försvarskapaciteten i Norden har Bane NOR ingått ett...
    Inom lokaltrafiken förväntas dock utmaningarna med långsiktiga avtal, som tecknades före pandemin, fortsätta att påverka lönsamheten negativt. VR planerar att motverka detta genom effektivitetsåtgärder och omförhandling av avtal, men utmaningar kvarstår inom den stadsnära lokaltrafiken. Foto: VR

    VR Group återhämtar sig efter tufft första kvartal – svenska förvärv bidrar till ökad lönsamhet

    Efter ett utmanande första kvartal har VR Group återigen ökat sin lönsamhet, vilket framgår av...
    Svensk export är helt beroende av fungerande järnvägsförbindelser med
kontinenten.
BILD: ARKIVBILD

    Ledare - Särintressen i Bryssel hotar svensk exportindustri

    Sverige är ett exportberoende land där våra basnäringar står för en betydande del av bruttonationalprodukten...
    Foto:  Voith.

    Så kan ny teknik lösa järnvägens kapacitetsknutar

    Tekniken som kan lyfta hela det svenska järnvägssystemet finns redan. Med det digitala signal- och...
    Hamnen i Göteborg Foto: Eduard47/Wikimedia Commons

    DEBATT - Halvdan satsning på Göteborgs hamn kostar samhället miljarder

    Göteborgs hamn är Nordens största och viktigaste hamn. Men hamnen är inte enbart kajerna och...
    Höghastighetståg på bropelare är ett prismässigt attraktivt förslag för nya banor i Sverige.
Foto: Skanska/CRIG

    DEBATT: Med höghastighetståg räddas järnvägen

    Växelproblem, kontaktledningsfel, rälsbrott och tågförseningar. Anslagshöjningsförslagen i Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplaneringen räcker inte för att...
    Keolis tillsammans med två andra kollektivtrafiksgiganter känner sig diskvalificerade. Foto: nikola johnny mirkovic/unsplash

    Debatt - "Är stockholmarna beredda att betala 2 miljarder kronor extra för tunnelbanan?"

    Av: Jan Kilström, CEO Continental Europe, Keolis Keolis överprövar upphandlingen av Stockholms tunnelbana Den främsta...
    Det snabba införandet av elfordon hotar skapa svåra problem för Europas ekonomi och samhälle, skriver Mats Larsson här i ett debattinlägg
Foto: Wikimedia Commons

    Debatt; Omställningen till elfordon hotar Europas arbetsmarknad och ekonomi

    En hel del har skrivits om behovet av att expandera Sveriges elproduktion, men elproduktion är...
    Klas Dagertun. Foto: Kaunis Iron

    Krönika: Varför duckar regeringen katastrofen på Malmbanan?

    Av: Klas Dagertun, vd, Kaunis Iron Jag förstår att det är långt från regeringens kontorskorridorer...
    Videoproducent : Anders Grudd

    VIDEO: Electrifying Sweden – premiäravsnitt om omställningen till elfordon

    Avsnitt 1: I detta första avsnittet av Electrifying Sweden ger Mats Larsson och Jan Blomgren...
    Malmbanan. Foto: Arkivbild

    Malmbanan: Nio urspårningar på fem år

    Stoppen på Malmbanan i norra Sverige innebär en betydande ekonomisk börda för Sverige. Trots detta...
    Bildtext: Jobb som lastbilsförare anses vara oattraktivt. Arkivbild

    Ledare - Nya utmaningar för transportbranschen

    År 2023 var en utmaning för logistik- och transportbranschen. Skenande inflation, dyrare drivmedel och höga...
    Bildtext: Jobb som lastbilsförare anses vara oattraktivt. Arkivbild

    Ledare - Nya utmaningar för transportbranschen

    År 2023 var en utmaning för logistik- och transportbranschen. Skenande inflation, dyrare drivmedel och höga...
    Klas Dagertun. Foto: Kaunis Iron

    Krönika: Varför duckar regeringen katastrofen på Malmbanan?

    Av: Klas Dagertun, vd, Kaunis Iron Jag förstår att det är långt från regeringens kontorskorridorer...
    Det snabba införandet av elfordon hotar skapa svåra problem för Europas ekonomi och samhälle, skriver Mats Larsson här i ett debattinlägg
Foto: Wikimedia Commons

    Debatt; Omställningen till elfordon hotar Europas arbetsmarknad och ekonomi

    En hel del har skrivits om behovet av att expandera Sveriges elproduktion, men elproduktion är...
    Flygledningen på Landvetter Flygplats Foto: LFV

    Debatt, LFV stänger ner infrastruktur för flyget

    Samtidigt som det allmänna säkerhetsläget i norra Europa försämrats inleder LFV en nedmontering av kritisk...
    Infrastrukturminister Andreas Carlson framträdde på bildskärm i ett inspelat tal på Järnvägsdagen. Foto: Anders Carlsson

    Järnvägsdagen - Branschen efterlyste långsiktighet i beslut och planering

    Underhållsskulden och finansieringen av ny och sliten järnväg stod i fokus när järnvägsbranschen och trafikpolitiker...

    Läs specialtidningen Framtidens Broar kostnadsfritt här

    Läs Framtidens Broar , en digital tidning i samarbete med Nordisk Infrastruktur HÄR! Den digitala...
    Färdig produkt, jetbränsle. Produktionsanläggningen i bakgrunden. Foto; Swedish Biofueles AB

    Jetbränsle av alkohol

    Av Jörgen Städje Äntligen händer det. En fabrik för fossilfritt flygbränsle ska byggas i Marviken...

    Mest läst just nu

    Strejk i svenska hamnar – trots nytt avtal
    Eskilstuna först ut i Mälardalen med el för tung trafik
    Rekordår för BDX – avgörande insatser i norr
    Kim Johansen Transport redovisar stora förluster trots tillväxt
    Svenska Hynion i konkurs

    Footer

    • Kontakta oss
    • Om Conventus
    • Logga in

    ANSVARIG UTGIVARE

    John Hardwick

    © Conventus Media House AB 2017

    KONTAKTA OSS

    Tyck till! Frågor, idéer och kommentarer om webbplatsen är varmt välkomna.

    Box 6219     102 34 Stockholm

    john@conventus.se

    08-506 244 00

    FÖLJ OSS

    Twitter

    Facebook