Transport- och åkerinäringen samlas på Elmia Lastbil 2026 i Jönköping den 19–22 augusti. Infrastrukturminister Andreas Carlson inviger mässan och deltar i en av två debatter där samtliga riksdagspartier finns representerade. Programmet tar upp omställning, kompetensförsörjning, digitalisering, energiförsörjning och beredskap.
Branschfrågor på programmet
Elmia Lastbil beskrivs som Nordens största mötesplats för transport- och åkerinäringen. Under fyra dagar samlas företag, beslutsfattare och organisationer för utställningar, seminarier, debatter och möten.
Mässan genomförs i ett läge där transportnäringen står inför flera förändringar. Frågor som lyfts är bland annat hur omställningen ska genomföras, hur branschens rekryteringsbehov ska mötas och hur ett robust transportsystem ska fungera i vardag, kris och höjd beredskap.
Partierna möts i debatter
De två politiska debatterna ingår i scen- och seminarieprogrammet. Samtliga riksdagspartier ska medverka, och infrastrukturministern deltar i en av debatterna efter invigningen på öppningsdagen.
Över 350 utställare väntas delta på Elmia Lastbil 2026. Besökarna får ta del av produktnyheter, affärsmöjligheter och programpunkter om aktuella frågor för transportnäringen.