Det israeliska teknikbolaget Rail Vision har beviljats ett europeiskt patent för ett AI-baserat system som ska minska risken för kollisioner på järnvägen. Patentet har utfärdats av Europeiska patentverket och omfattar en metod och ett system för att upptäcka faror på och i närheten av spåret framför ett tåg.
Enligt bolaget gäller skyddet i Europa och täcker ett system som kombinerar elektrooptisk bildteknik med artificiell intelligens för att identifiera risker i realtid. Tekniken är avsedd både för konventionell tågtrafik med förare och för framtida förarlösa tåg.
AI analyserar spåret i realtid
Den patenterade lösningen bygger på framåtriktad bildinsamling med enkel- eller multispektrala kameror, i kombination med en särskild systemarkitektur för bildanalys. Kärnan i systemet är ett djupt neuralt nätverk, närmare bestämt ett så kallat Convolutional Neural Network.
Detta nätverk används först för att identifiera och fastställa järnvägsspårets sträckning framför loket eller tåget. Därefter analyseras omgivningen för att upptäcka potentiella faror.
Enligt Rail Vision kan systemet generera varningar för flera typer av risker, bland annat växellägen och växelfel, hinder på spåret, föremål i spårområdet, slut på rälsen samt andra typer av objekt som kan innebära kollision eller driftstörning.
Tekniken är tänkt att fungera som ett beslutsstöd för lokförare vid bemannad trafik, men kan även användas för automatiserat beslutsfattande i obemannade tåg.
Del av global patentstrategi
Rail Vision uppger att det europeiska patentet är en del av bolagets globala strategi för immaterialrätt. Tidigare har motsvarande patent redan beviljats i USA, Japan och Indien.
– Det europeiska patentet stärker vårt skydd på en av världens viktigaste järnvägsmarknader, uppger bolaget i ett uttalande.
I augusti i år fick Rail Vision även ett beslut om att bevilja ytterligare ett EU-patent. Det patentet gäller en teknik som förbättrar samplingsfrekvensen hos bildsensorer genom att fokusera på särskilt utvalda områden i synfältet, så kallade Selected Regions of Interest.
Den lösningen består av en kameraenhet och en processorenhet som tillsammans fångar in, analyserar och prioriterar visuella data från en framåtriktad kamera monterad på lok eller motorvagn.
Säkerhet och automation i fokus
AI-baserade övervakningssystem lyfts ofta fram som en lösning, men kritiker pekar på att tillförlitlighet, certifiering och ansvar vid olyckor återstår som olösta frågor. Det gäller särskilt i komplexa miljöer där väder, smuts och varierande ljusförhållanden kan påverka sensorsystemens prestanda.
Rail Visions patent innebär ett formellt erkännande av tekniken, men innebär inte i sig ett godkännande för operativ användning på europeiska järnvägar. Sådana beslut kräver fortfarande nationella tillstånd, tester och integrering i befintliga säkerhetssystem.
Källor: Rail Vision, Europeiska patentverket.