Den planerade förändringen av övertidsersättningen inom spårtrafiken skjuts åt sidan efter att flera fackliga organisationer motsatt sig förslaget. Sveriges Ingenjörer har tillsammans med SRAT, Seko och ST nått en överenskommelse med Almega Tågföretagen.
Det nya förhandlingsavtalet innebär att allt övertidsarbete även fortsättningsvis ska räknas som övertid och ge ersättning. Parterna ska nu utforma ett nytt förhandlingsavtal inför kommande avtalsrörelser.
Det tidigare förslaget, som skulle börja gälla 1 januari 2026, innebar att ersättning endast skulle betalas efter 15 minuters arbete. Efter förhandlingar har detta dragits tillbaka och ersättningsnivåerna ska ligga kvar på dagens ordning.
– Vår hållning är att lokala avtal om att all övertid ska ge ersättning fortsatt ska gälla, så det här var det enda rätta. Vi är nöjda över att Tågföretagen tagit till sig av våra argument och nu är beredda att förhandla fram ett hållbart avtal för framtiden, säger Ola Sundström, chef för tjänstesektorn på Sveriges Ingenjörer.
Källa: Sveriges Ingenjörer