Sju mil med drönare ska visa vägen för framtidens leveranser

Drönaren kommer att lastas med paket från Bussgods som ska till Norsjö. Foto: Skellefteå Droneport
Drönaren kommer att lastas med paket från Bussgods som ska till Norsjö. Foto: Skellefteå Droneport

I december testar Vinnovaprojektet att flyga paket mellan Skellefteå Droneport och Norsjö Busstation. Flygningarna görs inom ett Vinnovaprojekt där Skellefteå Airport, Katla Aero, VTI och Skanska deltar. Drönaren kommer att lastas med paket från Bussgods som ska till Norsjö.

Projektet har hittills bland annat undersökt de ekonomiska förutsättningarna för längre drönarleveranser, infrastrukturbehov på marken, tillstånd och tekniska förutsättningar. Som en del i projektet ska det genomföras riktiga flygningar. Detta görs för att bättre förstå vad som krävs för en kommersiell uppskalning av drönarleveranser samt för att i en verklig miljö upptäcka eventuella utmaningar som behöver hanteras.

– Att helt autonomt flyga flera kilo riktigt gods på en så här lång sträcka är oerhört intressant utifrån möjligheten att effektivisera framtidens varuleveranser inom mängder av områden och få ett system där olika transportslag samverkar, säger Annelie Viksten vid Arctic Aviation Hub.

På Skellefteå Droneport kommer bland annat processen kring pakethantering, omlastning och drönarförberedelser att testas och i Norsjö blir fokus på att kunna ta emot godset på ett säkert och smidigt sätt. Flygningarna kommer att vara sju mil långa och genomföras i vinterförhållanden vilket innebär flera utmaningar men samtidigt generera värdefull data gällande energiåtgång, kostnader, flygtid, väderpåverkan och mycket mer.

Källa: Skellefteå Droneport