I nytt innovationsprojekt utvecklar Telia, tillsammans med RISE, Trafikverket, Svevia, Sigma Technology Embedded Network och Högskolan i Halmstad, en cybersäker trafikinfrastruktur. Med 5G-uppkopplade skyltar möjliggörs säker och robust kommunikation i realtid mellan vägarbetsfordon, trafiksystem och trafikanter - för färre olyckor och ökad trafiksäkerhet.
Forsknings- och innovationsprojektet, som går under namnet CyberInfra, fokuserar på TMA-fordon, specialfordon som används vid vägarbeten. TMA står för Truck Mounted Attenuator, vilket betyder att fordonen är utrustade med kollisionsdämpare baktill. På dessa monteras digitala skyltar som varnar, informerar och vägleder trafiken förbi arbetsområdet, och skyltarna spelar en nyckelroll i projektet.
Förutom att fungera som visuella varningssystem utvecklas de till 5G-uppkopplade enheter som kombinerar realtidsdata och sensorer som videokameror och lidar. Detta möjliggör att skyltarna kan uppdateras i realtid utifrån trafikläget och samtidigt skicka insikter tillbaka till trafikledningen. Det skapar i sin tur en säker tvåvägskommunikation mellan vägarbetsfordon, centrala trafiksystem och trafikanter, och därmed bättre förutsättningar att minska olyckor vid vägarbeten.
– Olycksstatistiken vid vägarbeten är hög. Med vår 5G-infrastruktur möjliggör vi säker och snabb dataöverföring, vilket är avgörande för att skydda vägarbetare och för att realtidsinformation ska nå fram till trafikanter i tid. Det här är ett viktigt steg mot ett mer intelligent och trafiksäkert transportsystem, säger Magnus Leonhardt, strategi- och innovationschef på Telias företagsaffär.
Mobila lösningar som påverkar trafiksäkerheten kräver realtidsuppdatering och ställer höga krav på robust och säker kommunikation. För att möta dessa behov testas nya och mer avancerade förmågor i Telias 5G-nät, så kallad 5G Standalone (SA), för att skräddarsy uppkopplingen för de digitala skyltar som används i projektet.
– I projektet så nyttjar vi den unika kompetens och de tekniska förmågor som finns i vårt innovationsprogram NorthStar, som vi driver med Ericsson. Det vi lär oss i projekt som detta kan sedan ligga till grunden för nya tjänster för avancerad 5G, avslutar Magnus Leonhardt.