Första europeiska RackBot-installationen tas i drift av Transmec

Det nya plocklagret får en årskapacitet på cirka 800 000 order Foto: Schäfer
Det nya plocklagret får en årskapacitet på cirka 800 000 order Foto: Schäfer

Den Europeiska logistik- och transportkoncernen Transmec har tagit i bruk Europas första RackBot System COMPACT för att automatisera sin distributionsverksamhet. Den robotiserade lösningen, levererad av SSI Schäfer, hanterar 13 000 lagringsplatser med hjälp av RunBots och RackBots som arbetar i en gemensam svärm. Systemet ökar kapaciteten i plocklagret, som nu byggs ut för att möta en växande efterfrågan inom både B2B och B2C.

Robotsystemet kombinerar ett hyllsystem med mobila robotar. Plocklagret, byggt av SSI Schäfer, rymmer 13 000 lagringsplatser och använder 10 RunBots för horisontella transporter samt 5 RackBots för hantering av hyllsystemet. Robotarna arbetar i samma zon och kan ta över varandras uppgifter vid behov, vilket innebär att driften kan upprätthållas även när en enhet är otillgänglig.

Växande behov av agil distribution

Med 800 000 kvadratmeter lager- och terminalytor är Transmec-koncernen en av Europas största logistikaktörer. Den tidigare B2B-inriktningen har kompletterats av en ökande B2C-verksamhet. Med öppningen av plocklagret i italienska Campogalliano samlar T-Log-divisionen båda distributionsflödena i ett omnikanallager.

”Under de senaste åren har vi sett stora förändringar på marknaden. Dit hör bland annat e-handelns tillväxt och den ökande efterfrågan på snabba leveranser”, förklarar Simone Corradini, General Manager för T-Log-divisionen. ”Tillsammans med den pågående bristen på kompetent personal tvingar detta företagen att ställa om sin logistik och införa mer agila distributionsmodeller.”

Första installationen i Europa

Logistikbolaget valde systemet som första aktör i Europa. ”Det gör vi genom att investera i know-how och innovation. Det nya RackBot System COMPACT är ett mycket bra exempel på detta”, säger Chiara Zoccoli, projektledare på T-Log.

”Med den här heltäckande lösningen kunde vi på bara några månader bygga ett robotassisterat omnikanallager som vi kan använda för alla kunder och branscher,” säger hon.

Översikt över RunBot-området Foto: Schäfer

Integrerad process från inlagring till plock

Hela systemet är integrerat i byggnadens materialflöde. Lådorna transporteras via ett bansystem till RunBots, som för dem till buffertplatser där RackBots tar över och placerar dem i hyllsystemet. För plockning görs processen omvänt, och varorna körs vidare till arbetsstationerna.

Vid arbetsstationerna informerar monitorer plockpersonalen om ordningen för skanning och placering, och Put-to-Light visar rätt fack. Varje station kan hantera upp till 125 lådor, och fler stationer kan kopplas in vid behov.

Skalbarhet och installation

Systemet kan byggas ut med fler robotar och ett utökat hyllsystem. Installation och driftsättning tog åtta veckor, och SSI Schäfer hanterade samtliga delsystem inklusive layout och programvaruintegration. Kundernas WMS kopplas in via en gränssnittsmiljö som skapar automatiserad ordersekvensering.

Driftresultat efter testarbetet

Robotlagret har varit i drift sedan oktober 2024. ”Vi valde medvetet en e-handlare som vår första kund. På så sätt fick vi två möjligheter till stresstester – Black Friday och julsäsongen – och det robotbaserade lagret klarade båda mycket bra,” säger Chiara Zoccoli. ”Efter dessa två positiva erfarenheter tog vi in ett fordonsföretag som systemets andra kund.”

”Efter bara tre månaders uppstartstid har vi nått vårt mål och skapat en kraftfull omnikanallösning,” säger Simone Corradini. ”Tillsammans med SSI Schäfer undersöker vi vilka ytterligare lösningar som är lämpliga att integrera i RackBot-systemet. Målet är att ytterligare öka systemets kapacitetsutnyttjande och erbjuda våra kunder ännu bättre service.”

Plocklagret, har en höjd på 10,3 meter och 13 000 dubbeldjupa lagringsplatser i hyllsystemet. Alla in- och utlagringsprocesser utförs av en fullt integrerad svärm av femtonmobila robotar med olika funktioner. Mer specifikt handlar det om tio transportrobotar för all horisontell transport och fem som hanterar hyllsystemen. Foto: Schäfer