Olyckor och personskador bland cyklister ökar snabbare än cyklandet i Stockholm. Nu uppmanar Stockholms Handelskammare stad och region att ta fram en tidsatt plan för ett tryggare cykelnät.
Stockholm har ambitionen att bli en fossilfri stad till 2040. Men trots att cykeln lyfts fram som en nyckel i omställningen saknas ett sammanhängande och säkert cykelnät. Sedan 2010 har antalet olyckor som involverar minst en cyklist ökat med 181 procent i Stockholms stad. Per miljon cyklister har antalet olyckor ökat med 89 procent.
– De senaste åren har antalet fordon på cykelvägar ökat, både cyklar, elsparkcyklar och elcyklar. Men antalet olyckor ökar snabbare än antalet trafikanter. Trafiken har blivit tätare, men inte säkrare. Det ställer krav på förbättrad infrastruktur, säger Frans Elinder, strateg för stadsutveckling på Stockholms Handelskammare.
Allt fler skadas i cykeltrafiken
Cykelrelaterade skador har också ökat under perioden. Sedan 2010 har antalet skadade ökat med 166 procent och antalet skadade per miljon cyklister och år med 79 procent. Risken att skadas i trafiken som el-, elspark- eller cyklist har alltså stigit. Det är viktigt att notera att en olycka inte är synonymt med en skada. En trafikolycka kan resultera i noll, en eller flera skadade personer. Data över antalet skadade bygger enligt Stockholms stad på dem som registrerats via sjukvården eller polis.
Enligt Stockholms stads egen statistik har framför allt singelolyckor ökat. Enligt staden inträffar singelolyckor bland annat på grund av undermåligt underhåll och brister i vägarnas utformning. Sådant går att förebygga med bättre planering, ansvarsfördelning och snabbare åtgärder.
Krav på tidsplan
Stockholms cykelinfrastruktur består i dagsläget av fragmenterade sträckor med varierande kvalitet och farliga övergångar. Redan 2023 publicerade Handelskammaren en rapport som belyste problemet med bristande cykelinfrastruktur.
– Vi skulle aldrig acceptera en bilväg som slutar i tomma intet. Ändå är det precis så vi behandlar cykeltrafiken i dag. Det är inte bara en fråga om framkomlighet, det är en fråga om säkerhet och stadens attraktivitet. Trots ökade olyckstal och politiska ambitioner går utbyggnaden av cykelnätet alldeles för långsamt, säger Frans Elinder.
Stockholms Handelskammare vill nu att staden och regionen tillsammans tar fram en tidsatt plan för att binda samman de mest trafikerade cykelstråken. Trygga, och framkomliga cykelvägar är en förutsättning för att Stockholm ska vara en modern och hållbar stad.
Fakta: Stockholms Handelskammare har sammanställt siffror från Stockholms stads officiella statistik. Siffrorna visar att antalet skadade cyklister har ökat med 166 % de senaste åren.
Källa: Stockholms Handelskammare