Fraktpriser väntas stiga på Asien–Europa

Fraktpriserna planar ut – men väntas stiga igen i november. Foto: Timelab/Unsplash
Fraktpriserna planar ut – men väntas stiga igen i november. Foto: Timelab/Unsplash

Spotpriserna på containertransporter ligger stilla efter flera veckors uppgång men väntas stiga på nytt i början av november. Enligt analysföretaget Xenetas veckorapport är rörelserna små på de fem största fronthaul-rutterna, men tendenserna pekar mot nya prishöjningar på sträckan Fjärran Östern–Nordeuropa och fortsatt volatilitet på USA-trafiken.

De genomsnittliga spotpriserna för containerfrakt var i stort sett oförändrade den 30 oktober. En 40-fotscontainer kostade i snitt 2 145 dollar till USA:s västkust, 3 046 dollar till östkusten, 1 964 dollar till Nordeuropa och 2 326 dollar till Medelhavet. Från Nordeuropa till USA:s östkust låg snittet på 1 565 dollar per container.

Sedan slutet av september har spotpriserna från Fjärran Östern till Nordeuropa stigit med 10,4 procent, medan rutten till Medelhavet bara ökat marginellt. Jämfört med årsskiftet har dock Asien–Europa-handeln tappat mest – en nedgång på 61 procent.

På USA-sidan är trenden mer rörlig. Spotpriserna till västkusten steg 31 procent under oktober och till östkusten 18 procent. Trots det ligger nivåerna fortfarande 49 respektive 55 procent under nivåerna från december 2024.

Volatila priser över Stilla havet

På den transpacifiska handeln steg priserna under oktober, och ytterligare höjningar väntas. Enligt Xeneta sker detta trots fortsatt svag efterfrågan i USA.

”Vapenvilan mellan USA och Kina kan skapa visst marknadstryck uppåt, men den lär inte utlösa någon större importvåg. Många aktörer har redan fyllt lagren tidigare under året. Stämningsläget kan hålla priserna uppe kortsiktigt, men inte driva en ny uppgång”, säger Peter Sand, chefanalytiker på Xeneta.

Han konstaterar att branschen återigen tvingas hantera oförutsägbara geopolitiska faktorer.

”Att hamnavgifterna slopas är positivt, men rederierna har redan gjort det kostsamma arbetet med att anpassa sina rutter. I praktiken är skadan redan skedd”, säger Sand.

Källa: Xeneta