Stena RoRo har undertecknat en avsiktsförklaring med China Merchant Industries Weihai för att bygga upp till sex RoRo-fraktfartyg av den nya C-Flexer-klassen. Fartygen får en kapacitet på mellan 3 000 och 4 700 längdmeter och markerar en strategisk satsning inom ett segment som länge haft låga investeringsnivåer.
Avtalet omfattar två fartyg med option på ytterligare fyra. Enligt rederiet är satsningen ett led i bolagets långsiktiga strategi för att förnya sin flotta och möta framtida miljökrav.
C-Flexer-designen bygger vidare på erfarenheterna från de tidigare E-Flexer- och NewMax-koncepten och kombinerar ett effektivt skrov med motorer förberedda för framtida bränslen. Designen inkluderar även möjlighet till hybridlösning med batteridrift.
”Dessa fartyg byggs för dagens behov och är designade för morgondagens krav”, säger Per Westling, vd för Stena RoRo AB.
C-Flexer – grundspecifikationer
- Längd: 200 meter
- Djupgående: 7,3 meter
- Bredd: 28 eller 31 meter
- Kapacitet, 3-däcksversion: 3 000–3 400 längdmeter
- Kapacitet, 4-däcksversion: 4 100–4 700 längdmeter
- Hastighet: 21 knop