Evelyn Palla planerar stor omställning för Deutsche Bahn

Palla utlovar redan till nästa år tre olika snabbprogram för att öka komforten i fjärrtrafiken. Bland annat ska smutsiga tåg, ovårdade stationer och stängda bistroavdelningar bort. Foto: Oliver Lang/DB
Palla utlovar redan till nästa år tre olika snabbprogram för att öka komforten i fjärrtrafiken. Bland annat ska smutsiga tåg, ovårdade stationer och stängda bistroavdelningar bort. Foto: Oliver Lang/DB

För första gången leds det statliga tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahn av en kvinna – och hon har tydliga mål. Evelyn Palla, som tillträdde som koncernchef den 1 oktober, planerar en omfattande omstrukturering av bolaget. Målet är att förbättra kvalitet, service och punktlighet.

– Vi vänder koncernen upp och ner – jag satsar på en helt ny början, säger Palla i en intervju med Bild am Sonntag – För det måste vi göra allt annorlunda än tidigare.

Palla är född i Sydtyrolen i Italien och efterträdde Richard Lutz, som lett Deutsche Bahn i nästan åtta år. Hans mandat präglades av långsamma förbättringar och ett bolag där förseningar och kundmissnöje blivit vardag.

Med stöd av Tysklands transportminister Patrick Schnieder (CDU) har Palla fått ett nytt uppdrag: ökad punktlighet, bättre säkerhet och förbättrad renlighet. Regeringens strategi signalerar en kursändring, men vägen dit kommer att ta tid.

– Tyvärr måste vi be våra kunder om tålamod. Moderniseringen av järnvägen är ett maraton, inte en sprint, säger hon.

Satsningar på service – och skrotade chefnivåer

– Våra tåg och stationer är vårt visitkort. Det ska vara så bekvämt som möjligt ombord, säger Palla.

Som ett digitalt verktyg för resenärer planeras även en appbaserad "byggplatsindikator" som i realtid visar var underhållsarbeten påverkar trafiken.

Samtidigt underkänns årets mål för punktlighet, som låg på mellan 65 och 70 procent. Transportministern själv har kallat det målet för orealistiskt. Den nya planen innebär att Deutsche Bahn ska nå minst 70 procents punktlighet först till slutet av 2029.

Förseningarna förklaras till stor del av bristfällig infrastruktur, sabotage och pågående byggen. I en nationell plan för grundläggande sanering ska 40 av landets mest belastade banavsnitt renoveras från grunden fram till 2036.

Men Palla anser att förändringarna även måste börja inifrån organisationen.

– Mitt mål är mindre byråkrati och mer utrymme för personer som faktiskt får saker gjorda, säger hon – Beslut ska i framtiden tas där ansvaret finns, inte tre nivåer upp i hierarkin.

Hon säger att varje tjänst ska utvärderas utifrån vilket värde den ger för kunden.

– Administrationen ska stödja järnvägsarbetaren – inte tvärtom. De som är aktiva på plats är vår ryggrad. Även de förtjänar en nystart.

Hopp om förtroende – men resenärerna får vänta

Första halvåret 2025 visade att mer än en tredjedel av fjärrtågen var försenade. Kritiken har varit hård, både från resenärer och politiker. Nu hoppas Deutsche Bahn att kombinationen av tekniska upprustningar, bättre underhåll och en slimmad organisation ska göra skillnad – men det är inget som kommer synas omedelbart.

För Palla är det en balansgång mellan stora förändringar och uthållighet.

– Förbättringar kräver tid, men vi måste börja nu, säger hon.

Källor: dpa, Bild am Sonntag, 2025