Arla först i Norden med eldriven mjölkbil för tunga transporter

Arla undersöker möjligheterna att elektrifiera de tunga mjölktransporterna. Foto: Arla
Arla undersöker möjligheterna att elektrifiera de tunga mjölktransporterna. Foto: Arla

Arla testar en eldriven mjölkbil i Vimmerby. Testet är ett steg i arbetet mot företagets klimatmål för 2030 och är det första i Norden som genomförs med 40 000-liters mjölktransporter helt på el. Under två veckor används fordonet för transporter till mejerierna i Kalmar, Linköping och Jönköping.

Dragbilen är en Scania 45R med en 16,8 meter lång släpvagn. Den elektriska dragbilen har något lägre lastkapacitet än en dieseldriven på grund av batteriernas vikt, men skillnaden bedöms som hanterbar.

– Utmaningen framåt ligger i att bygga en effektiv laddinfrastruktur på mejerierna. Mjölkbilarna rullar dygnet runt, så laddningen måste ske under naturliga stopp och raster, säger Eric Wärnhem, fordonschef.

När företaget 2018 började använda fossilfria drivmedel för alla egna tunga transporter i Sverige innebar det en tidig omställning inom branschen. I dag omfattar fordonsflottan 21 ellastbilar, 80 biogaslastbilar samt fordon som körs på fossilfri biodiesel.

Fakta om testet
• Period: 6–19 oktober 2025
• Fordon: Scania 45R, eldriven dragbil
• Kapacitet: 40 000 liter
• Rutt: Vimmerby – Kalmar, Linköping, Jönköping