Norden tror på grönt flyg – men investeringarna halkar efter

Landvetter, Göteborg. Foto: Miguel Ángel Sanz/Unsplash
Landvetter, Göteborg. Foto: Miguel Ángel Sanz/Unsplash

En ny rapport från PA Consulting visar att Norden hör till de mest optimistiska regionerna i världen när det gäller hållbart flygbränsle, SAF (Sustainable Aviation Fuel). Branschaktörer ser tekniken som ett viktigt verktyg för att minska flygets klimatpåverkan och stärka energiförsörjningen. Samtidigt är investeringsnivåerna låga, vilket kan fördröja utvecklingen.

Undersökningen bygger på svar från nästan 600 beslutsfattare och ledare inom flygbolag, flygplatser, investerare, producenter, myndigheter och politiska institutioner. Av deltagarna kom 24 procent från Storbritannien, 24 procent från USA, 14 procent från Norden och 12 procent från Nederländerna. Resterande kom från andra delar av världen.

Optimism utan motsvarande investeringar

Rapporten visar att 25 procent av de nordiska aktörerna i dag använder eller investerar i SAF. Det är något mer än det globala snittet på 23 procent, men långt ifrån tillräckligt för att möta EU:s krav på ökad inblandning av hållbart flygbränsle. Samtidigt ser 88 procent av de nordiska respondenterna SAF som den bästa lösningen för att minska flygets utsläpp.

Flera centrala insikter framkommer i rapporten:

• 57 procent av nordiska investerare, flygbolag och flygplatser anser att SAF är viktigt även för nationell energisäkerhet.
• 75 procent av flygplatserna saknar en plan för SAF, och 40 procent har ingen strategi för nettonollutsläpp.
• 87 procent anser att SAF är det främsta verktyget för att minska utsläppen, men endast 38 procent tror på storskalig utbyggnad till 2030.
• 90 procent pekar ut bristande produktionskapacitet som största hindret, och 88 procent anger att kostnaden fortfarande är för hög jämfört med fossilt bränsle.

Politiska beslut påverkar utvecklingen

– Det finns en stark vilja att skala upp SAF i Norden. Ändå släpar investeringarna efter och riskerar att i onödan bromsa utvecklingen. Exempelvis har Sverige tillfälligt pausat sin inblandningsplikt för att anpassa sig till EU:s nya regelverk, ReFuelEU. Med tydligare politiska ramar, regionala SAF-hubbar och mer privat kapital kan omställningen däremot ta fart på allvar både i Norden och internationellt – och ReFuelEU ger en stabil grund att bygga vidare på, säger Oskar Almén, partner och ansvarig för den svenska energisektorn på PA Consulting.

Bakgrund: vad SAF är

Sustainable Aviation Fuel är ett alternativ till fossilt flygbränsle och tillverkas av förnybara råvaror som biomassa och använd matolja. Genom att delvis eller helt ersätta fossilt bränsle kan SAF minska utsläppen av växthusgaser från flyget.

Källa: PA Consulting