Ny era för italiensk järnväg: Europas första batteridrivna smalspårståg klar

Stadler och FAL presenterar Europas första smalspårståg med batteridrift – minskar koldioxidutsläppen med 1 300 ton per år. Foto: Stadler
Stadler och FAL presenterar Europas första smalspårståg med batteridrift – minskar koldioxidutsläppen med 1 300 ton per år. Foto: Stadler

Vid järnvägsmässan EXPO Ferroviaria i Milano har Stadler och den syditalienska järnvägsoperatören Ferrovie Appulo Lucane (FAL) presenterat en europeisk nyhet – det första specialbyggda smalspårståget med batteridrift. Tågen, som ska tas i trafik i regionen Basilicata, förväntas minska utsläppen av koldioxid med över 1 300 ton per år, vilket motsvarar omkring 650 flygresor mellan Zürich och Thailand.

Projektet markerar ett nytt steg i Europas omställning till klimatsmart järnvägstrafik och stärker Schweiziska Stadlers position som ledande tillverkare inom alternativa drivtekniker.

Satsning på hållbar mobilitet i Basilicata

– Det här är det första batteridrivna smalspårståget i Italien och i Europa. Ett helt och hållet miljövänligt fordon som kommer att förändra framtiden för hållbar mobilitet i regionen Basilicata, säger Maurizio Oberti, försäljningschef för den italienska marknaden på Stadler.

Han framhåller att de nya tågen bidrar till regionens klimatmål och tackar FAL för ett nära samarbete i utvecklingen av projektet.

Även FAL:s generaldirektör Stefano Di Bello betonar vikten av investeringen.
– Ferrovie Appulo Lucane bevisar att vi är ett offentligt företag som kan investera i framtiden och hålla våra löften. För två år sedan presenterade vi projektet tillsammans med transportministern Matteo Salvini – och nu levererar vi redan det första av sju tåg som ska vara i drift på sträckan Altamura–Matera före utgången av 2026.

Totalt uppgår investeringen till 63 miljoner euro, finansierad genom Italiens nationella återhämtningsplan (PNRR) och kompletterande EU-fonder. Tågen byggs vid Stadlers huvudfabrik i Bussnang i Schweiz.

FAL:s styrelseordförande Vittorio Zizza säger att målet är att fasa ut dieseldriften helt.
– Vi vill dekarbonisera tågtrafiken på sträckan Altamura–Matera. FAL har länge haft en tydlig grön profil, och även färgsättningen på våra nya TREEN-tåg symboliserar hållbarhet och miljöskydd.

Ny generation tåg med stark batteridrift

De sju batteridrivna tågen är specialbyggda för de branta och kurviga smalspårslinjerna i södra Italien. Batterisystemet är placerat ovanför motorvagnen för att ge optimal viktfördelning och maximal dragkraft, även vid svåra väderförhållanden.

Batterierna har hög kapacitet, korta laddningstider och lång drifträckvidd, vilket gör att tågen kan köras på sträckor utan kontaktledning. När de körs på elektrifierade banor laddas batterierna automatiskt.

De nya tågen erbjuder en modern och ljus interiör med energieffektiv LED-belysning, stora panoramafönster och sittplatser tillverkade av återvunnet material. Tågen har dessutom plats för elcyklar och är utrustade med låggolv för att underlätta påstigning för resenärer med nedsatt rörlighet.

Innan tågen tas i trafik ska de genomgå omfattande tester i enlighet med kraven från den italienska myndigheten ANSFISA (Agenzia nazionale per la sicurezza delle ferrovie e delle strade).

Tågen symboliserar en ny fas i järnvägens omställning

För Stadler är detta projekt ytterligare ett steg i företagets strategi att utveckla utsläppsfria lösningar för olika järnvägsnät. Företaget har tidigare levererat batteritåg och vätgaståg till Tyskland och Schweiz, men tågen för FAL är de första i sitt slag anpassade för smalspår – något som är vanligt i södra Europa.

Italien har under de senaste åren intensifierat sina satsningar på järnvägsmodernisering inom ramen för EU:s gröna omställning. Målet är att öka andelen elektrifierad trafik, minska beroendet av fossila bränslen och förbättra transportmöjligheterna i landets södra delar.

När de nya tågen tas i drift på sträckan Altamura–Matera blir de ett konkret exempel på hur ny teknik kan bidra till både regional utveckling och minskade utsläpp.

– Med det här projektet visar vi att miljövänlig mobilitet inte är en vision, utan något som redan sker, säger Zizza.

Källor: Stadler Rail AG / Ferrovie Appulo Lucane