1 200 miljarder ska omforma transportnätet – här är planen

Tranebergsbron i Stockholm Foto: Stina Wickenberg
Tranebergsbron i Stockholm Foto: Stina Wickenberg

Detta är Trafikverkets förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2026–2037 i korthet. Planen omfattar satsningar på över 1 200 miljarder kronor där underhåll, kapacitet, klimatåtgärder och totalförsvarets behov står i fokus. Vägar, järnvägar, farleder och slussar ska rustas för framtiden med målet att stärka pendling, näringsliv och samhällsviktiga funktioner.

Sveriges klimatmål – nettonoll 2045, 70 procent minskning till 2030 och EU-krav 2025–2030 – ligger till grund för planförslaget. Trafikverket utgår från snabb elektrifiering, mer biodrivmedel och dämpad bränsledriven trafik. Investeringarna domineras av järnväg för att möjliggöra överflyttning från väg. För att maximera samhällsnytta skärps kostnadskontrollen, en riskreserv införs och kostnadsdrivande projekt omprövas. 

Planeringen bygger på scenarier där 2045-målet nås. Antaganden om EU:s fordonskrav, ökande biodrivmedelsandel och högre drivmedelspriser bedöms – trots osäkerheter – bära planens prioriteringar. 

Omprövningar frigör medel 

Projekt som blir avsevärt dyrare eller ger lägre nytta tas bort eller görs om. Två objekt görs om: Gävle–Kringlan (ca 15,8 mdr) och Maria–Helsingborg (ca 10,5 mdr). Nio objekt utgår, vilket frigör över 20 mdr och möjliggör 27 nya, mer kostnadseffektiva satsningar.

Rangordning styr investeringarna – järnväg prioriteras:

Nya ersättningsobjekt får högst nettonuvärdeskvot
Icke bundna investeringar rangordnas efter nettonuvärdeskvot och justeras för ej beräknade effekter, osäkerheter och systemnytta. Bundna storobjekt har snitt-NNK −0,8, övriga investeringar 1,0; de nya ersättningsobjekten ligger omkring 1,6. 

Järnväg prioriteras – ERTMS påskyndas 
ERTMS är central för kapacitet och tillgänglighet. Införandet accelererar med mål att täcka högtrafikerade stråk till 2042; Stockholmsområdet undantas tills vidare. Ombordutrustning delfinansieras och optonätet rustas. 

Väg: BK4 och trimningar 
Bärighetsåtgärder nästan fördubblas till 42 mdr. Målet är BK4-nätet (vägar för 74-tonsfordon) på stamvägnätet 2030 och på hela strategiska nätet 2033. Statsbidrag till enskild väghållning ökas till 30 mdr. Trimningsåtgärder (≤150 mnkr) skalas upp. 

Klimatanpassning och trafiksäkerhet 
5 mdr av vägunderhållet riktas till riskreducerande åtgärder; cirka 1,4 mdr till järnvägens klimatanpassande trimningar. Säkerhetssatsningar ökar från ~14 till 20 mdr med automatiska trafiksäkerhetskameror, korsningsåtgärder, intrångsskydd och plattformsåtgärder. 

OPS som verktyg 
Fyra väg- och fem järnvägsobjekt pekas ut som möjliga för OPS för att nå effektivitetsvinster i genomförande, drift och underhåll.

Sjöfart och isbrytning 
Slussbyten och farledsförbättringar ligger fast. Bidrag till ytterligare en ny isbrytare föreslås.

Aktuellt för projekt Västlänken

En granskning av Korsvägens entreprenad i Västlänken visade systematiska brister hos leverantören, vilket lett till ökade kostnader och förseningar. Trafikverket hävde därför i september kontraktet med entreprenören WLC.

Den totala kostnaden för Västlänken beräknas till 32,2 miljarder kronor i 2009 års nivå, motsvarande 49,3 miljarder i 2025 års nivå. Beräkningen inkluderar Trafikverkets återbetalningskrav på 7,5 miljarder kronor i 2025 års nivå. Kostnadsökningen förklaras av anpassningar i Haga-etappen, stadsutveckling, omvärldsläge samt återkommande förseningar och ökade kostnader i Centralen- och Korsvägen-etapperna.

Västlänken väntas öppna 2030, med Station Centralen klar 2026. Trafikverket föreslår att hälften av kostnadsökningen finansieras via trängselskatt i Göteborg, motsvarande intäkter i cirka sju år, och resterande via statliga anslag.

Nya större investeringar för Västra regionen:

  • E45 Vänersborg–Mellerud: 13 km 2+1-väg, förbifart Frändefors och ny planskildhet.
  • Göteborg–Alingsås: lokaliseringsutredning för högre kapacitet.
  • Västkustbanan Tyllered: förbigångsspår för fler och längre godståg.
  • Västkustbanan Halmstad C: nya uppställningsspår för ökad turtäthet.
  • Öxnered–Lund: hastighetshöjning till 250 km/h för kortare restider.

    Åtgärder som utgår:
  • Sundsvall C–Dingersjö (Kubikenborg–Dingersjö)
  • E18 Valnäs–riksgränsen (Töcksfors–Bäckevarv)
  • Räppe station
  • Räppe–Växjö
  • E45 Säffle–Valnäs (Säffle–Hammar)
  • E10 Kauppinen–Kiruna
  • E22 Gladhammar–Verkebäck
  • Malmbanan Boden–Gällivare (stängselsystem och passager)
  • Essingeleden ledverk

    Källa: Trafikverket