Frankrikes järnvägsnät befinner sig i ett allvarligt tillstånd av förfall, enligt den franska transportorganisationen Fnaut (Fédération Nationale des Associations d’Usagers des Transports). Ordföranden François Délétraz riktade skarp kritik mot att stora delar av nätet, särskilt de regionala tvärförbindelserna som inte leder till Paris, under lång tid försummats.
– Järnvägsnätet är i mycket dåligt skick, sade Délétraz till Franceinfo och betonade att bristen på underhåll nu får tydliga konsekvenser i form av hastighetsbegränsningar, förseningar och försämrad punktlighet.
Han framhöll att spåren på många håll inte har underhållits ordentligt på över 40 år. Det innebär, enligt honom, att resenärer i dag får betala priset för årtionden av eftersatt investering.
Kritiken kommer samtidigt som Tyskland, genom sin transportminister, medgett att även Deutsche Bahns nät behöver långsiktiga förbättringar.
Växande behov av tågresor
Trots försummelsen ser Délétraz en kraftigt ökad efterfrågan på järnvägsresor.
– På 1950-talet, när bilen slog igenom, trodde många att järnvägen var död. Men i dag ser vi att den inte alls är död – tvärtom ökar efterfrågan enormt, sade han.
Han betonade att tåget är världens mest klimatvänliga transportmedel, med kapacitet att transportera stora mängder människor med minimal miljöpåverkan. Detta gör järnvägen central i kampen mot klimatförändringarna.
Samtidigt pågår Frankrikes största järnvägsutbyggnad på länge, där sträckan Paris–Orléans–Limoges–Toulouse byggs ut fram till januari 2026. Men Fnaut varnar för att detta inte räcker – de regionala linjerna riskerar att förfalla ytterligare om inte investeringar även görs där.
Kritik mot SNCF:s prioriteringar
Fnaut riktar också kritik mot det statliga järnvägsbolaget SNCF:s prioriteringar. Nyligen presenterades ett nytt system för sätesnumrering i höghastighetstågen TGV. Men enligt Délétraz är detta långt ifrån den mest akuta frågan.
– Nya sätesnummer är verkligen inte nödvändigt. Den verkliga prioriteten är att återställa det nationella järnvägsnätet, sade han.
Han menar att tågresenärernas vardag istället påverkas av de dåligt underhållna spåren, som leder till begränsade hastigheter, förseningar och osäkerhet om man överhuvudtaget ska välja tåget som transportmedel.
Délétraz efterlyser även enklare och mer användarvänliga biljettsystem. I dag riskerar resenärer extra avgifter på upp till 19 euro om de behöver byta tåg, och återbetalning vid inställda resor är inte alltid självklar.
– Det här är frågor som verkligen är brådskande. SNCF måste åter sätta resenärernas behov i centrum, sade han till Franceinfo.
Järnvägens framtid på spel
Frankrikes järnvägsnät är ett av Europas största, med omkring 27 000 kilometer spår. Men en stor del av infrastrukturen, särskilt de regionala linjerna, är åldrad. Investeringarna har under lång tid koncentrerats till höghastighetsnätet, medan många lokala och tvärgående sträckor halkat efter.
Försenade tåg och osäker tillförlitlighet riskerar att urholka tågets roll i den rena omställningen. Fnaut varnar för att om inte en omfattande satsning på underhåll och modernisering genomförs, kan järnvägen tappa resenärer till bil och flyg – trots dess klimatfördelar.
Källor: Franceinfo, Der Westen, LOK-Report